Nederland – Holland – Pays Bas

Vaaravontuur in woord en beeld!

Voor jullie gemak hebben we de meest recente reisinformatie bovenaan geplaatst.
Sla de oudere reisverslagen zeker niet over, ze zijn de moeite waard en bekijk onze foto’s en indien aanwezig de video.

Klik ook eens op bovenstaande plaatjes en/of beweeg je muis er over heen. Er komt dan extra informatie, veelal van Wikipedia, om je extra op de hoogte te brengen!

De meest recente is nu klaar al moeten de videobeelden nog worden toegevoegd. Dat volgt tzt en de rest ook wel. Ik ben uiteraard van mijn schipper afhankelijk.

2018-07-26 & 2018-08-11 Rondje Noord Holland Noord

Trossen los

Silver gooit zijn trossen los!

Even een vraagje aan jullie; hoe staat het met jullie talenknobbel? Kun je ook in het Westfriesch goed uit de voeten of heb je je handen en voeten nodig. Om je te bekwamen in het West Friesche erfgoed hebben we deze keer een paar uithoeken van Noord Holland Noord voor je bezocht. Nou benne die West Frieschen niet voor de poes en zij spreken allegaar hun taaltjes wel maar toch kan het heel handig zijn indien je de plaatselijke taal machtig bent. Met de boot kun je daar alle kanten van het kompas op, er zijn om de 20 kilometers wel een ligplaats of een jachthaven voor handen dus de dagelijkse tripjes hoeven niet lang te zijn. Met een sloep of ander klein drijvend object kun je de ringvaarten af. Het Sloepennetwerk heeft immers niet voor niets in de kop van Noord-Holland nieuwe routes samengesteld. Kortom hoog tijd voor jou om kennis te maken met West Friesland en de waarden en polders die daar zijn.

Klik hier voor ons reisverslag ==> 2018-07-26 Rondje Noord-Holland Noord

Onze fotografie vindt je hier! ==> Hier vindt je de laatste foto’s van dit avontuur

2018  Nederland – Zuid Holland, opening Jonkers Yachts

Sturdy Silver in volle actie

Met 25 Linssens op een rij, goed genoeg voor een nieuw record!

Al eind 2017 zijn we als Linssen Captain op de hoogte van de enorme veranderingen bij Jonkers Yachts in 2018. Ondertussen hielden we contact en nu, in juni 2018 wordt de nieuwe locatie van Alexander Jonkers Yachts, feestelijk, op vrijdag 22 juni geopend met een Captains Diner, een vaartocht op zaterdag met circa 25 Linssen schepen en een Fairline Yacht en op zaterdagavond Crazy Piano’s en een DJ. Helegaar niks mis mee. Volg onze heenreis, het feesten en terugreis in een soort wentelwiekvlucht.

Klik hier voor ons reisverslag ==> 2018-06-19 HHW-Zuid Holland Jonkers

De fotografie vindt je hier! ==> De mooiste platen

2016-05-04  De kortste weg naar Zierikzee

Vanaf 4 mei zijn Ron & Ank onderweg met hun Linssen Sturdy, de Silver Lining voor een gevarieerde tocht door Nederland, Duitsland, België en Frankrijk om ergens half augustus weer in de thuishaven af te meren. Hoe dat allemaal verloopt kun je lezen en meemaken in deze reeks reisverslagen. Ons eerste doel is Zierikzee en Silver heeft de route uitgestippeld om daar snel te komen. Hij weet immers overal de weg maar deze keer hebben we zeker de kortste route naar het zuiden.

Bezochte plaatsen zijn onder andere…

Middenmeer, Den Oever, Harlingen, Franeker, Dokkumer Nieuwe Zijlen, Lauwersmeer, Zoutkamp, Garnwerd, Groningen, Delfzijl, Emden, Aurich, Leer, Papenburg, Walchum, Haren, Klazienaveen, Coevorden, Almelo, Zutphen, Doesburg, Arnhem, Vianen, IJsselmonde, Rhoon, Gorinchem, Brouwershaven, Scharendijke, Zierikzee, Geertruidenberg, Hedel, Maasbommel, Grave, Beugen, Well, Venlo, Maasbracht, Aarle-Rixtel, Eindhoven, Oosterhout, Breda, Drimmelen, Geldermalsen, Leerdam, Meerkerk, Amsterdam, Almere-Haven, Horst, Zwartsluis, Ossesluis, Stavoren, Medemblik, Kolhorn, Heerhugowaard.

Datum

Fotoalbum

Omschrijving

pendeldienst pont veer zwartsluis

Een nachtje aan het anker dobberen is best spannend. Zeker als je de volgende ochtend wat ander uitzicht hebt. Het is nu al een paar dagen mooi weer, zolang hebben we dat nog niet gehad.

De thuisreis wordt ingezet maar dat gaat nog we 2 á 3 weken duren. Dus echt haast hebben we niet. Geeft ons de gelegenheid om de Linge te verkennen en te kijken of we een glaasje kunnen blazen.

MAASBRACHT mAAS
Vanuit Bourgondië naar de Brabantse gezelligheid!

Vanuit Bourgondië … 6-3
Vanuit Bourgondië … 6-2
Vanuit Bourgondië … 6-1

Ons plan was om via de Maas door België te cruisen om zo naar Frankrijk te kunnen. Dus nu vanuit Bourgondische Limburg naar de Brabantse koffie. Wat zullen ze daar blij zijn met Silver!

20-06-2016
Hellegat –
Maasbracht

datum

Tegen de stroom in kom je de moeilijkste dingen tegen. ‘Go with the flow’ hoor je dan op menig kantoor. Mee met de grijze massa! Wij gaan dat niet doen. Silver gaat tegenstroom de grote rivieren bedwingen.

07-06-2016
Gorinchem – Zierikzee

Moerdijkbruggen hollandsch diep

Vanuit Gorinchem brengt Silver ons op de Boven Merwede, op zoek naar nieuwe avonturen en onbekende bestemmingen. Maar we zijn ook op weg naar een nieuwe uitdaging en we hopen dat het weer ons daarbij wat gaat helpen. Ga je mee?

Dinsdag
26-05-2016
Klazienaveen –
Gorinchem

Coevorden Arsenaal
Bommen en granaten voor onze nazaten!

Klazienaveen – Almelo 3-1
Almelo – Zutphen 3-2
Zutphen – Arnhem 3-3
Arnhem – Rhoon 3-4

Tja de titel kan wat vragen oproepen maar met deze trip varen we door een oud en roemrucht gebied door de geschiedenis heen. Drenthe, Overijssel, Gelderland en Zuid Holland worden door Silver doorkruist.

Zaterdag
16-05-2016
Delfzijl –
Klazienaveen

Eems Emden Ems
Dertien provinciën, grenzen bestaan niet.

Delfzijl – Emden 2-1
Aurich – Emden 2-2
Emden – Leer  2-3
Papenburg – Klazienaveen 2-4

Deze etappe brengt ons naar de 13e provincie Ost Friesland en daarmee heeft Nederland dus 13 provinciën.  Behalve de grens met Groningen passeren we dus een landsgrens en een provinciegrens.

04-05-2016
Heerhugowaard –
Delfzijl

Route 2016 Nederland reisinformatie

Vanaf 4 mei zijn Silver, Ron & Ank, Mr. Volvo en Truus Sanitaria onderweg voor een gevarieerde tocht naar België en Frankrijk. Rond half augustus wordt het stel weer terug verwacht. Deze etappe gaat uiteindelijk naar Zierikzee maar of dat de kortste weg is…?

Korte tripjes

Enkele kortere tripjes die we gemaakt hebben met de bemanning.
Onder andere krijgt Silver een nieuwe tent van Sinterklaas en de kerstman, Koninginnedagen en oversteken naar Friesland.
De vormgeving verschilt per verhaal, mede omdat wij veel geleerd hebben hoe dingen vooral niet moeten :).

Zaandam Zaan
2015-12-19
Zaandam -> Heerhugowaard

De reserve bemanning vaart uit

Met de reserve bemanning Silver ophalen in de Zaanhaven in Zaandam met zijn nieuwe tent die we meteen weer afbreken en gelijk even diesel inslaan bij het bunkerstation op de Voorzaan.

2013-05-16
Rondje Noord Holland

Reisverslag

Gewoon een lekker rondje Noord Holland. Niks gepland, gewoon gaan en toch half Noord Holland bekeken met prachtig weer! Gouden momenten!

2013-04-25
Kroningstocht De Woude

Reisverslag

Het begint op een gewoonte te lijken. Onze reserve bemanning gaat er gewoon van uit dat ze met Koningsdag bij ons aan boord zijn. Dat is mooi dan kunnen wij ze leren omgaan met Silver, de mini-Silver en alles wat daarbij hoort.

WSVL Hemelvaartstocht 2012
2012-05-17
Hemelvaartstocht WSV Langedijk

2012-05-17 Hemelsevaart met Langedijker WSV

We zijn een tijdje terug lid geworden van Watersport vereniging Langedijk waar met name Ank met open armen wordt ontvangen en wij alle quizzen winnen op onze eerste reis. Dit jaar naar de Westeinderplassen en daarna gaat ieder zijn eigen weg.

2012-04-28
De Woude Koninginnedag

Reisverslag

Op Koninginnedag komt onze extra bemanning aan boord. En dus varen we naar De Woude en het Alkmaarder- en Uitgeestermeer om de jeugd te vermaken. En dat gaat opperbest, zeker als zij in de rubberboot gaan leren roeien…

2011-10-30
Verhuizen naar Bruynzeel

2011-10-30 Enkhuizen – Zaamdam

Onze ligplaats in Enkhuizen is redelijk aan de prijs en we hebben dan ook niet stilgezeten om een ander plekje te vinden. De keuze is gevallen op de haven van WV Bruynzeel aan het Noordzeekanaal. Een ideale uitvalsbasis voor de wilde ideeën die wij hebben.

Silver Lining icon
2011-10-01
Enkhuizen -> Lemmer

Reisverslag

Het is de eerste dag in oktober, de zon schijnt, het is warm. Een prachtdag om te gaan varen verzinnen we ter plekke. Dus snel Silver wakker maken en de plas op naar Lemmer. En wat er dan allemaal niet gebeurt….

Leeuwarden 11-stedentocht
2011-07-25
Leeuwarden Elfstedentocht

Reisverslag

Vanuit Leeuwarden start eens in de drie jaar de 11-steden tocht voor motorboten en kano’s. Dat gaan we meemaken. Op de kaai is het een drukte van belang. Het weer is bar slecht, de kanovaarders slapen in hun tentjes en drijven zo’n beetje vanzelf hun kano in. En toch…. er is lol!

Ossenzijl met jarige
2011-07-16
Enkhuizen -> Leeuwarden

Reisverslag

We maken ons op voor een langere tocht in twee delen. We gaan eerst de plas oversteken en dan via Zwartsluis, Ossenzijl, Kollum naar Leeuwarden. Daar wacht een waar spektakel met veel motorboten en nog meer kano’s. Spannend!

Dokkum
2011-05-31
Enkhuizen -> Ossenzijl

Reisverslag

Al weer op tijd aan de bak om de laatste hand te leggen aan onze reis. Maar eerst de koffie en dan de kofferbak van de auto vullen mat de laatste levensmiddelen en andere bagage. Nog even langs Joosten Watersport om wat extra stootwillen op te pikken en dan gaan!

Hindeloopen
2011-05-21
Enkhuizen -> Hindeloopen

Reisverslag

Het weer is mooi, het IJsselmeer is rustig, Sun is Shining tijd om over te steken. Gewoon weg, niks plannen. Vrijdagavond naar Silver en zaterdag varen. Daar hebben we Silver voor. We steken de Zuiderzee over!

2011-04-30
Koninginnedag Enkhuizen

Reisverslag

Koninginnedag in Enkhuizen. Dat mag gevierd worden. Floor en Eef voor het eerst aan boord en het lijkt er op dat we er bemanningsleden bij hebben. Natuurlijk lopen we Enkhuizen door en genieten van alles. Nog even een nachtje extra in ons botel en het is alweer over. Jammer!

Vroeg op het IJsselmeer
2011-04-24
Enkhuizen -> Oudendijk

Reisverslag

Via vrienden hebben we vernomen dat er in Oudendijk, vlakbij Avenhorn en een steenworp van Hoorn een ligplaats kunnen innemen. Er is wel even iets dat onderzocht moet worden en dat gaan we vandaag eens even doen.

Muggen in Enkhuizen
2011-04-09
Enkhuizen -> Andijk

Reisverslag

Met nicht Anita en haar vaste verkering Guus een hele reis naar Andijk. Het weer kon lekkerder, het IJsselmeer is behoorlijk hobbelig en het is koud. Maar toch op en neer naar Andijk.

Silver Lining Maidentrip
2011-03-25
Heusden -> Enkhuizen

Reisverslag

Van de loods in het water vandaag. Nou ja.. dat denken we. We vertrekken gewoon vroeg uit Hoorn en pakken de trein naar Maarssen. Daar worden we opgepikt door Leo, de makelaar. Die brengt ons naar Heusden waar Silver ligt te wachten. Maar het vertrek wordt nog even iets uitgesteld.