29-06 Oranienburg – Finowfurt

Lehnitz sluis met watergeweld
Ik hoor het regenen en dus draai ik me nog een keer om. Ik wil er pas uit als de zon schijnt. De regen wint en dus varen we rond 9:15 uur Oranienburg uit. Wel warme kleding aan want 17 graden is niet echt warm. Vanuit het Oranienburger Kanal meteen  de Havel-Oder-Wasserstraße op richting Liebenwalde en Hohensaaten. Het plan is weer eens aangepast en we gaan naar Polen, naar Stettin en vandaar wellicht de Peene op. En als het echt mooi weer wordt even de zeelucht opsnuiven naar Rügen.
Drupjes met onweer

Maar eerst Stettin. Naast de Havel-Oder-Wasserstraße loopt het oude Finow Kanal met 12 sluizen en een paar bruggen. Een kanaal alá de Veenvaart. Oude sluisjes die weer in ere hersteld zijn en bedient worden door hele vriendelijke vrijwilligers. Maar eerst sluis Lehnitz. Verval 6,90 meter en het water komt met donderend geweld binnenstromen. Daarna varen we door het groen, langs diverse natuurgebieden en zien we alleen tegenliggers. Juist op het smalle stuk hebben we 2 vrachtschepen uit Polen maar alles past. Bij km 50 kunnen we het oude kanaal open varen we op een smal stuk water met een geringe diepgang vol met waterlelies en dotterbloemen.

Marina Eisvogel

Dat ziet er goed uit. De eerste sluis worden we ontvangen door een vriendelijke dame die ons direct voorziet van alle info die je hier nodig hebt. Zij belt de volgende sluis en met een beetje geluk kun je meteen naar binnen varen. Bij de derde sluis hebben we verteld dat we de JH opzoeken en die plek werd meteen even gereserveerd voor ons. Klasse! Kom je Marina Eisvogel in  dan staat de havenmeester al klaar en wijst ons erop dat de kanten wat ondiep zijn. Het is een beetje smal om te keren maar ook dat gaat weer goed en even later liggen we klip en klaar afgemeerd aan de steiger. Het ziet er verzorgd uit, Ank gaat de was doen en wellicht blijven we een nachtje extra.

30-6 Die Finowfurt Erlebnis

Hier zijn wij
We besluiten er een dagje aan te plakken om het dorp te bekijken en wellicht ook nog het Luftfahrtmuseum. De folder van het museum geeft al aan “Das Erlebnismuseum”. Maar komen de broodjes en de havenmeester regelt een Pools gastenvlaggetje voor ons. Dan op de fiets naar het dorp. We zien de stuw waar energie wordt opgewekt en even later volgt sluis Schöpfurth. Weer een stukje verder zien we een tankstation waar we de jerrycan met benzine vullen om eventueel het aggregaat te kunnen gebruiken. Verder stelt Finowfurt niet zoveel voor. Dan maar doortrappen naar het eerder genoemde museum. Als we aankomen denken we eerst dat er een bom ontploft is maar het zijn de opruimwerkzaamheden van een muziek festival. Het museum is gevestigd op een voormalig Duits en later Russisch vliegveld met diverse hangars die als schuilkelder dienden voor de brandstof en de vliegtuigen.
Museum

Buiten staan diverse vliegtuigen, voornamelijk Russische. Ze zien er niet echt appetijtelijk uit, de meeste kunnen nog wel wat opgeknapt worden. Binnen staan allerlei onderdelen en … een verhaal met een oorlogsverleden. De bedrijven in Finowfurt leverden aan de Nazi’s hun waren, net zoals Volkswagen, Daimler, Benz, AEG, Siemens en nog vele anderen. Eén van die bedrijven kwamen we onderweg al tegen en bestaat nog steeds. In Finowfurt was een werkkamp gevestigd voor zowel mannen als vrouwen. De vrouwen werden vanuit Ravensbrück aangeleverd en de mannen uit Sachsenhausen. De gevangenen moesten in de verschillende fabrieken in de omgeving werkzaamheden uitvoeren. Het terrein waar de jachthaven gelegen is ligt op het voormalige kamp.

Eindstation?

De treinrails, stukken muur en prikkeldraad en betonnen wegen kom je nog steeds tegen. Ook de kazerne ligt er nog maar daar mag je niet in. Wij hebben dat wel een stukje gedaan maar zijn maar weg gegaan. Dit was echt een Erlebnis!!! Dit hadden we niet verwacht. Ook in Eberswalde was een kamp, daar komen we morgen langs als we op weg gaan naar Oderberg. Maar nu eerst regen en onweer en voor morgen weer broodjes besteld. Overigens zijn de tarieven van deze haven ondoorzichtig. Je betaald eerst € 1,00 voor stroom en zojuist hoort Ank dat morgen het verbruik nog even afgerekend mag worden. Beetje vreemde gang van zaken.