28-08-2015 Diksmuide – Ieper

Vertrek uit Diksmuide

Vandaag van een loopgraaf naar de Lakenhal. Eerlijk is eerlijk. Havenmeester Willy van Portus Dixmuda kwijt zich heel serieus van zijn taak om het de passant volledig naar de zin te maken. We kregen al vele tips en gezellige praatjes en ook nu weer volgen er een aantal. O.a. blogjes van ons die hij gelezen had maar ook dat we in Ieper op tijd (tussen 19:00 en 19:30 uur) bij de Menenpoort moeten zijn en brouwerijen in Ieper en Alveringem moeten bezoeken. Maar ook een Engelse begraafplaats in Veurne dat Engels grondgebied is. Dus als je wat stouts deed dan kroop je daarheen en dan kunnen de Belgen je niet pakken. Altijd goed om te weten! Kijk dat soort tips daar heb je wat aan!
Om tien uur houden we het voor gezien en varen met een zonnetje Diksmuide uit, hier en daar nog wat plaatjes geschoten en geconstateerd dat Harry van de Sieske nog niet wakker is. Harry en Chris hebben we ontmoet in Brugge bij de van Dammepoortsluis en zij achtervolgen ons op een prettige manier sinds dat moment.

Even pauze

Knokkebrug
Voor de Knokkebrug moeten we even geduld hebben. Onze marifoons kunnen de afstand met zijn marifoon niet overbruggen en dus wordt er met de GSM gebeld. Na een half uurtje komt de brave man de brug openen en vertelt dan ook dat we langzaam aan kunnen doen want hij verwacht nog een boot die naar Ieper wil. Dus de brug door en met een stationair draaiende motor dobberen we het Kanaal Ieper-IJzer op. Dat is zeker geen straf, dit gedeelte ziet er leuk en besloten uit maar is zo nu en dan wel ondiep. Zo nu en dan hebben we nog 40 cm water onder de kiel en dat is niet veel. De totale diepte zou dan ca. 1,50 m zijn. Even bij de les blijven dus.
Ondertussen maken we al grapjes dat Harry ons aan het achtervolgen is. En dat wordt voor de Boezingesas (verval ca. 3,50 m) bevestigd. Hij ligt in Ieper naast ons en we moeten nodig wat afspreken. Dat doen we morgen wel.

Ieper

In de haven van Ieper worden we om 2 uur al opgewacht door de havenmeester Freddy, een oud havenmeester in Nieuwpoort, de thuishaven van Harry. Freddy had gelijk door dat de boot geen 10 meter was maar 11. Jammer hoor! Een uurtje later lopen we de stad in, want Ieper heeft sloten en rivieren binnen de stadsgrenzen en dan is het een stad. Aldus de vrouw van Freddy.
Op de Grote Markt staat de Lakenhal en ook het hotelletje waar wij ooit een nachtje hebben doorgebracht. Ieper is groot geworden door de handel in lakens. Tijdens de WO1 is deze volledig verwoest en toch weer opgebouwd.  Even verderop een souvenirtje voor de foute hoek aangeschaft en naar de Menenpoort gestapt. Wat een gigantisch bouwwerk! Aan elke wand prijken de namen van de gesneuvelden uit de vele landen die hier gevochten hebben. Er liggen hier en daar kransen, oa één uit Eindhoven van de militaire vliegbasis. Nu hebben we de gelegenheid om de poort goed te bekijken, straks zal dat anders zijn, want we komen hier nog terug. Rond Ieper liggen ruim 140 kerkhoven met gesneuvelden. We slenteren weer terug naar de markt en duiken in de Lakenhal waar het toeristenbureau zit. Pikken enige folders mee, en gaan om de hoek Carrefour blij maken. Met de buit lopen we terug naar de Sturdy die altijd weer blij is om ons aan boord te hebben.

Ieper; stad van de vrede?

Nou is Ieper niet zo’n vredelievende stad zoals dat ze zeggen, immers ze laten weten dat Ieper de stad van de vrede is. Maar het symbool van Ieper is een kat, ik denk een cyperse of ander merk. Het verhaal gaat dat er op bepaalde momenten uit de Belfort toren katten naar beneden werden gegooid. We hebben daar grondig onderzoek naar gedaan. In de glorietijd was er veel stof in de Lakenhal. Op stof komen muizen af en dus bedacht men dat katten hiervoor de oplossing waren. En dus werden er een aantal katten losgelaten en die kwamen uiteraard in de zevende hemel. Maar ook katten jongen en zo kwam er een overschot aan die aaibare beesten. Onhoudbaar! En dus werd vanaf de toren op een feestdag de katten een vliegcursus gegeven. Hoe dat dan weer met die zeven levens zit weten we nog niet maar wellicht komen we daar later achter.  Of dit verhaal exact is weten we ook niet en gaan we niet nog even navragen maar je ziet hier (kunst)katten in allerlei kleuren.
Ieper is toeristisch en je struikelt hier over de Engelstaligen. Dat weet de commercie ook en vele zaken zijn dan ook op de Engelsen, Schotten, Ieren enz.  ingesteld. Tommy’s here and there dus.

Dag afbouwen

Wat je goed begint moet je goed beëindigen! We maken ons zonneterras in orde, vatten een pintje en een wijntje en lezen de folders door die we hebben meegenomen. De plannen zijn gesmeed, we blijven 2 nachten. Morgen pakken we de fietsen en gaan we Ieper onveilig maken.
Oh ja en Ziggo? Die doet nog steeds niets en laat je gewoon barsten met je problemen. Het wordt tijd voor de consumentenprogramma’s.

Dit blog  wordt samengesteld door Ron & Ank Tol, de eigenaren van de Silver Lining. Het blog mag je zo nu en dan lezen met een korrel zout en gebruikt voorvallen rondom de Silver Lining. De tekst wordt op persoonlijke titel gepubliceerd en kan dus afwijken van de mening van alle anderen. Als je wilt reageren vinden we dat leuk via Silver-Lining@ziggo.nl. Als je onze tekst wilt kopiëren dan willen we dat graag even weten. Op jouw verzoek kunnen we ook een presentatie verzorgen; voor je clubleden op een koude winteravond bijvoorbeeld.
Wij varen een Linssen Classic Sturdy 35 AC uit 1991. Een dijk van een boot!