Van nederzetting naar de stad

4-7 Mescherin – Stettin

Ochtendgloren rond 05:00 uur Oder
Op naar de Poolse stad Stettin. Maar eerst de definitieve grens over. Tot nu toe varen we op de grensrivier bij km 17 wordt het echt Polen. En dus wordt de Duitse gastenvlag opgerold, knijper erop, niemand die het ziet. Het weer is zoals wij het willen. Zon, zon en zon en weinig wind en een temperatuur om je kleren uit te trekken. Voor Stettin een behoorlijke zwarte rookpluim, wij denken aanbrand maar nee het komt uiteindelijk bij een kolen opslagplaats uit een schoorsteentje. In Stettin, in het centrum is een pracht van een jachthaven aan een kade met alle faciliteiten. De havenmeester is nog wat onwennig en de houten delen worden nog in de olie gezet maar het ziet er prima uit.
Gartz

Ligplaatsen voor ongeveer 30 á 40 schepen. Voor € 1,10 de meter niet zoveel mis mee. Daarna foto’s maken van de directe omgeving en ligplaats van de Sturdy. Ank gaat even in de pauzestand. Daarna de stad in om wat boodschapjes te doen en we besluiten ook om maar meteen even wat te eten. Dat was wat minder. De kabeljauw ging wel maar de Sauerkraut hadden ze opeens niet. Beetje jammer, zeg dat dan meteen. Niet overal wordt de Euro geaccepteerd dus halen we wat Zloty’s uit de muur. 100 Zloty is ongeveer € 25,00. Ank wil wel meer lopen maar krijgt vandaag de kans niet. Rustig aan, het is met 32

CHILLEN!!!!

graden te warm en dus gaan we weer langzaam naar de boot waar we eerst een tukkie doen en daarna weer aan het werk gaan. Nog even afspoelen met de buitendouche. Nog steeds warm maar dat is best lekker na al die regen. En dan is er een verrassing. Het blijft lekker en de kade stroomt vol met jonge mensen om lekker te drinken en te kletsen. Wij gaan op het voordek en zetten de CD’s van Jethro Tull en Blof aan. En genieten van het na-zonnetje met geweldige beelden. De jongelui gedragen zich geweldig en ruimen ook hun troep op. Dit is een avond waarop we tot 11 uur buiten zitten te genieten. Een gouden avond in Stettin. Morgen weer Stettin en dan nieuwe plannen.

5-7 Stettin

Raadhuisplein
Dagje rust om Stettin te bekijken. Op de fiets gewoon de rode streep volgen en je komt overal.  Maar eerst boodschappen doen in een groot winkelcentrum, uiteraard nemen we onze pakezeltrappers mee. Terug aan boord eerst even een broodje eten voordat we weer op pad gaan. Vanaf de ligplek steken we de Lange Brug over om de rode draad op te pakken. Dat is mooi makkelijk. Dat brengt ons eerst bij het raadhuis en even later op het plein (raadhuisplein?) met verschillende terrassen. We fietsen langs oude gebouwen en het slot van de hertog van Pommeren. Slimme rakker was dat volgens de verhalen. Daar is ook een historische prent van Stettin met de brug en onze ligplaats. We gaan verder noordelijk en steken even op bij een terras aan de
Boven aan de brug, voor het huis liggen wij

West-Oder. Omdat we wat geklommen zijn hebben we hier een leuk uitzicht. Ondanks dat het vandaag niet zo warm zou worden is het toch al weer 31 graden. We maken het noordelijke rondje af met een maritieme universiteit, een museum, een paar gedenkstenen en de Koninklijke Poort. Even de weg oversteken en we komen weer langs het slot met daarachter de terrassen. Daar pikken we er nog één. Half 5 weer op ons Linssen bootje. Een Duitse watersporter vraagt nog even hoe hoog de brug nu echt is en geeft wat tips voor ons vervolg.

Ook niet heel slecht

Aan de overkant treffen ze de voorbereidingen voor een triatlon ’s Avonds nog wat knalvuurwerk en veel jongelui die komen chillen. Iets meer lawaai dan gisteren maar daarvoor lig je in een stad.