24-6 Alte Kai – Kladow

Linssen St. Jozef
We willen vandaag naar Kladow bij Berlijn. Circa 55 á 60 km en dus 6 uur varen. Het weer is voor de zomer niet geweldig. Het regent een beetje en buiten is het maar 13 graden. Niet echt zomers naar ons idee.  Nou hadden we net de ramen schoongemaakt en komt de eerste motregen er al weer overheen. Schande! J Maar vooruit, om half 9 bromt Mr Volvo en varen we het Goserner Kanal terug. Slechts en paar kilometer dan zijn we weer op de Seddinsee. Rond om ons heen is het vrijwel allemaal natuurgebied en mag je daar niet komen. Het is frisjes als we bij Schmökwitz een andere koers nemen richting Grunau. Vlak bij Grunau op de Langer See komen we de eerste wakkere Linssen schipper tegen. Deze keer een St. Jozef van ongeveer 9 meter. De beste man staat op het dek in de regen te sturen terwijl wij er over denken om de kachel aan te zetten. Voorbij Grunau kiezen we voor het Teltow Kanal en dat niet vanwege de schoonheid. Het eerste stuk gaat door een industriegebied waar o.a. Audi en Mercedes zitten. Bij km 34 ligt de 2eLinssen, een Dutch Sturdy met de naam Aphrodite en even later op km 31 een 35SE waarvan alleen een registratienummer voor ons zichtbaar is. Dan hebben we zon. Tenminste de kenners vertelden ons dat dat de zon was. Wisten wij veel. We hebben inderdaad wel 5 minuten buiten gestuurd voordat het licht weer uit ging. We komen bij sluis Klein Machnow die ons 2,85 m laat zakken en ons op de Griebnitzsee brengt. Voor ons 2 kleinere bootjes die wat liggen te klooien, of is het gewoon onwennigheid. Daarna willen wij door de Kleine Wannsee waar een verkeersregeling van toepassing is. Vanuit onze kant mogen we elke half uur invaren tot 20 minuten er na. De andere kant mag elk heel uur. Voor ons vaart een bootje die dat ook wil maar we zijn wel 30 seconden te laat. De man gaat in het smalle kanaaltje alsnog in de ankers en durft het kennelijk niet aan. Wat een…@#$%^&*(). Tja, de goudkust van Berlijn is van de baan. 40 Minuten dobberen willen we niet in de regen en onweer en dus slaan we achteruit en gaan we richting Glienicker Brücke en de Grosse Wannsee.

Leuke optrekjes

Onderweg zet Ank nog wat leuke optrekjes op de foto, wellicht dat onze zoon op een leuk idee gebracht wordt. Vlak voor de Brücke ligt een Dutch Sturdy, de Comarina. Dan weer echt richting Kladow en Spandau. Bij Kladow worden we geholpen door Bert en Yvonne Prins en na wat opruim dingen moeten we op de borrel komen. Ondertussen komt een Duitse boot aan die wij ook even helpen. Niks mis mee en een goede gewoonte vinden wij. Maar we moeten wel ’s avonds een flesje wijn leegmaken. Ook heel gezellig maar eerst gaan we eten bij de Griek aan de haven.

25-6 Kladow

Aap in het grote enge bos
Het hoost, het regent, het waait. Ongeveer de hele nacht. En eigenlijk ook de dag. De wind is gedraaid en zal in de loop van de dag verder draaien. De aap hiernaast is bedoeld voor onze kleinkinderen. We zorgen dat we stroom hebben zodat de accu’s weer volop geladen zijn. Dan trekken we onze regenkleding aan. Gisteren hebben we al gezien dat het ziekenhuis op loopafstand is, ca. 30 minuten. Dus dat gaan we doen. Nat wordt alleen de buitenkant. We moeten in ziekenhuis Havelhöhe bij de eerste hulp zijn en de dienstdoen vrouwelijke arts is erg behulpzaam. Binnen 5 minuten staan we weer buiten met een recept voor 100 pillen (=200 dagen). Op naar de Lidle voor wat kleine inkopen en dan de apotheek. Wel even betalen voor de medicijnen, wel € 12,30. Goedkoop spul dus, nog geen € 0,07 per dag. Terug bij de boot gaan we eerst nog wat klussen en om 5 uur komen Bert en Yvonne een borrel bij ons halen. Was weer gezellig, nog even een broodje met een dikke omelet en we zijn weer klaar. Ank kijkt een DVD’tje en ik probeer jullie iets wijs te maken. Morgen gaan we richting Oranienburg en hopen op wat meer zon als vandaag.