Vanuit nieuwe stad via de Elbe naar…

10-8 Neustadt-Glewe – Elde na

Het is koud hier. Het is maar 19 graden als we wakker worden. Niks aan. We hebben recht op regen en die krijgen we dan ook, niet hevig maar toch een nat moment. Eerst sluis Hechtsforth vandaag. Die laat ons 3,30 meter zakken. We zijn dalvaart niet waar. Dan komen we bij Grabow. Eerst een sluis en dan een knappe lange ligkade in het centrum van het dorp met sanitair. Leeg… het is rustig.
JH Eldena

We varen al een tijdje en hebben al 2 bootjes gezien. Nederlanders zijn al naar huis. Soms een Zwitser. In Grabow is een hefbrug van 3,40 hoog in gesloten toestand. Na aanmelden gaat ie open. Wij gooien bijna alles plat, behalve de ramen. Goed keuze, die hebben nog een centimeter of 5 speling met de onderkant van de brug. Omdat het natuurlijk regent zetten we snel alles weer op. Sluis Güritz dient zich aan, weer ruim 3 meter dichter bij de aarde. En tot slot Eldena sluis die ons 1,70 m. laat zakken. In Eldena moeten we even een sleutel afgeven die een andere schipper vergeten is.

Zo lusten we ze wel…

Doen we uiteraard met plezier. De haven ziet er goed uit al zijn de steigers zo hier en daar wel aan een opknap beurt toe. Het restaurant ziet er goed uit en het onthaal is gezellig. Even het dorp in maar op zondag is  er weinig tot niets te beleven. Het meeste leven zat in de kerk en de begraafplaats. Dan maar wat drinken bij de haven waar de zon een beetje doorbreekt. In Eldena kun je wel terecht voor boodschappen en diesel. En dat is een pluspunt!

11-8 Eldena – Dömitz

Broodjes
In de JH Eldena liggen de broodjes klaar met de tekst “Guten Morgen Silver Lining”. Dat is lekker wakker worden. We starten en gaan op weg. 4 Sluizen vandaag en allemaal zelfbediening. Perfect. De eerste is Sluis Maliß. We zijn de enige en dus kunnen we vlot doorstromen.  Het weer is niet zoals we gewend zijn. Best veel wind, weinig zon. De tweede sluis is sluis FindenWirUnsHier. Waar die naam vandaan komt is ons niet bekend, wel is er een aanleg mogelijkheid bij Find’shier.
Ooievaar

Ook wordt de zelfbediening bij deze en de volgende sluis van enig onderhoud voorzien en dan staat er een sluiswachter je liefdevol toe te wuiven. Na deze komt sluis Neu Kaliss een beetje van hetzelfde. Het laatste stukje op de Elde voert ons naar Dömitz. Sluis Dömitz geeft geen gehoor, dus is het wachten. En jawel na enige tijd wordt het groene licht gegeven en kunnen we erin. We willen, mede op advies van de havenmeester in Eldena in de Stadthafen liggen en dat advies blijkt niet verkeerd. Maar voordat we kunnen aanleggen, ligt er een Duitse Pedro-boot te dobberen.

Vesting Dömitz

De wind is redelijk aanwezig en hij durft het niet aan om in een box te parkeren en vraagt ons om hulp. Dus leggen we de Silver Lining alleen aan en daarna helpen we de Pedro bemanning. We zijn nog bezig met afronden als Mr. & Mrs Pedro naast ons staan meet een borrel om dank je wel te zeggen. Aanleggen met een knappe zijwind is altijd lastig, voor welke boot je ook kiest. Daarom is het goed om als watersporter een helpende hand te reiken daar waar dat kan en nodig is. We gaan een broodje eten en vertrekken naar de Altstadt van Dömitz. De winkels zijn bijna allemaal dicht en dat al vanaf zaterdag rond 13:00 uur. Dat brengt geen gezelligheid. Onderweg naar de vesting zien we (te) veel huizen – voorbeeld: 1800 m2

Linssen van grote hoogte

grond, villa 3 etages, aan de Alte Elbe voor € 50.000,=) en winkels te koop staan. In de vesting wel foto’s gemaakt, daar vragen ze hier trouwens geld voor,  en dan weer terug naar de haven. Boven in het panorama café (40 meter hoog) nemen we een drankje met een mooi uitzicht op de omgeving. We steken de Cobb in de fik voor gemarineerde kip met toebehoren en laten ons dat lekker smaken. Op dat moment komt een Linssen 40SE de Sigi, aanmeren die we de helpende hand bieden. Morgen gaan we op weg via de Elbe naar Lauenburg.

12-8 Dömitz – Lauenburg

 

Oude Elbebrug bij Dömitz
Rond half negen hebben we de verse broodjes binnen en kunnen we de Elde verlaten om de Elbe af te varen. Er staat bij Dömitz genoeg water voor ons, alhoewel we toch hier en daar nog 50 cm. onder de kiel meten. Daarna wordt het beter en kunnen we op PC-Navigo vertrouwen.  Het is hier herfst, slechts 15 graden, veel wind en regen. Tijd voor een trui. We varen nog geen half uur en dan ruilen we onze ruime buitenstuurhut in voor de comfortabele binnen stuursalon. We krijgen een paar fikse buien over ons heen en Ank besluit om de ramen maar eens een beurt te geven. J.
Zon, regen, stroming, wind op de Elbe

Met resultaat want nu zien we van binnenuit weer wat meer. Ook hier rust. Eerst 2 boten achterons, naderhand zagen we die niet meer. Drie á vier plezierbootjes die ons tegemoet komen, 3 pontjes en 2 WSA vaartuigen. En warempel, 1 duwstel uit CZ. We hebben het er maar druk mee. Bij Lauenburg mag je tot de sluis slechts 4 km varen. De Silver Lining doet dat met stationair toerental. We hebben ook wind mee. En wat voor wind. Net als we het Elbe-Lübeck-Kanal opdraaien steekt de wind op, blaast het water dwars over ons dek en we zijn in een mum van tijd nat. De snelheid hebben we zeker overtreden. Bij Marina Lauenburg vinden we een mooie plek en een aardige man komt ons even helpen. Great!

Elbestraße Lauenburg

Even de buien afwachten en dan het dorp bekijken. Best de moeite waard, veel leuke oude huizen waarvan de voorkant gerestaureerd is en op de gevel een stukje historie wordt beschreven. Later lopen we achterlangs en zie je de armoede van deze streek. Dan maar een borrel en als we die bijna op hebben gaat het wederom plenzen. In de regen wandelen we naar onze boot en schrijven de verhalen voor onze nazaten. Morgen weer wat droger weer verwacht en dan gaan we richting het Noorden.