Vanuit Tempeltuin naar de Bizons.

14-8 Fürstenwalde – Berlijn-Tempelhof

Rond 9 uur liggen we voor de sluis van Fürstenwalde die meteen voor Silver aan het werk gaat. Mrs. Sanitaria was er vroeg bij vanmorgen om de blaadjes van het dek te vegen zodat deze waterduwer er weer voor de kraam langs kan. Weer naar Berlijn. Het moet niet te gek worden en dat is voor vandaag toch zo’n dikke 50 km en twee sluizen. Bovendien willen we voor de 17e door de Sluis Spandau. Op de 17e worden er onderhoudswerkzaamheden verricht en daar hoeven we niet bij te zijn. Ank is weer in gevecht met de screens; het is al 30 graden en dus mogen die ook aan het werk. We duwen Silver het Oder-Spree-Kanal af, steken de Seddinsee over, passeren de olympische roeibaan bij Grünau en steken even later het Teltow-Kanal in. In de haven pikken we een plek in en dan vinden we het wel mooi geweest. Maar nog wel even een hapje gehaald bij een XXL-restaurant waar de porties uitzonderlijk groot zijn. Dat moet lukken!

15-8 Berlijn Tempelhof – Berlijn Spandau

De haven van Tempelhof is geheel gerestaureerd, ziet er piekfijn uit. Er was ooit plek voor drie passanten maar dat is uitgebreid naar een stuk of 12. En echt druk is het nog steeds niet. Met openbaar vervoer zit je in twee tellen in het centrum van Berlijn. Maar we gaan eerst nog even de Edeka rijk maken en slaan boodschappen in voor de komende dagen. Dat is op slechts 50 m loopafstand dus best te doen. We hadden Kladow in ons hoofd maar dat is zo veel uitgebreid dat de gratis ligplekken verdwenen lijken te zijn en dus maar door naar Spandau waar we ook bekend zijn. Het welkom is hartelijk, de plek is prima maar Wlan werkt weer eens niet. Het is 35 graden en dat is te warm om even een uurtje te wandelen en dus zoeken we verkoeling in de koelkast.

16-8 Berlijn Spandau – Oranienburg

En jawel, Ank heeft de screens erop en dus regent het vandaag. En nog behoorlijk ook. Dus Silver port zijn maten wakker en rond 10 uur voor de sluis in Spandau. Die draait vlotjes zodat we de Havel-Oder-Wasserstrasse verder kunnen bekijken. Een geheel andere kant van Berlijn. Daarna krijg je industrie en dat is minder aantrekkelijk. Je mag hier 8 km. Ik zou dat ook maar doen want je wordt gewoon gecontroleerd. De gratis ligplek in Oranienburg geldt alleen voor overdag. Na 16:00 uur wordt je geacht een jachthaven te bezoeken. En dat doen we dan. Er is zat plek en vinden zo waar een stroompaal waar nog wat spanning op staat. Nooit weg. We strekken de benen met kans op een bui. Maar die blijft uit. Mocht je toch hier zijn bezoek dan ook eens Sachsenhausen, een voormalig concentratiekamp dat je weer even met twee benen op onze planeet zet.

17-8 Oranienburg – Oderberg

We zijn om 7 uur weg voor een langere tocht. Het plan is Oderberg via de Spree-Oder-Wasserstrasse. Oderberg is niet veel aan maar ligt strategisch wel lekker. De tocht is 65 km lang met als eerste sluis Lehnitz. Zorg in deze sluis dat je op je hoede bent want het water stroomt met veel geweld de kamer in, maar gelukkig zijn er glijstangen. Helemaal achterin mis je als je bijna boven bent de wallekant. Uitkijken dus. Oh ja, je kunt hier zomaar enige tijd moeten wachten maar wij hebben mazzel. Na enige kilometers komt het Hebewerk Finow in zicht, die gaat ons laten zakken en we kunnen er, dankzij twee boten die er nog niet klaar voor zijn, gelijk in. Dat scheelt weer. Later komen in Oderberg deze boten afmeren, we helpen even. Het blijkt dat 1 boot wat pech heeft. Als dank schenkt de bemanning een borrel! Aardige luitjes hoor!

Op weg naar Polen

18-8 Oderberg – Stettin

We hebben verse broodjes en willen vandaag naar Polen. Dat gaat dan via sluis Hoohensaaten en het Hoohensaaten-Friedrichsthaler-Wasserstrasse. Een kanaal met 1 sluis en daardoor vrijwel altijd bevaarbaar. De Oder die hier vlak naast ligt heeft wel 90 cm water staan, dat is niet lekker. Dit kanaal niet, mede dankzij de Hollandse inpoldering van stukken land tussen de twee wateren. Bij veel regen de polder vullen en als je het nodig hebt weer terugzetten. We komen door een prachtig natuurgebied en zien herten, ooievaars en adelaars op korte afstand. Tijdens de rit komt er meer wind en wordt het wat hobbelig, we hebben circa 2 km stroom en de wind mee, dus dat schiet op. Na 81 km zijn we in Stettin, midden in het centrum en net daarvoor varen we langs de werven van de Bizons, de bakkenduwers uit Stettin. Dat is leuk maar wel onrustig. Van een paar Duitse mensen een leuke route gekregen en wellicht gaan we die ook nog doen.

19-8 Stettin

Een dagje bijkomen van alle stuurmanskunsten en dus wat later de kooi uiten vervolgens kassie an. Even wat zaken updaten, we hebben immers een wifiverbinding, zij het niet echt sterk en stabiel maar het werkt. De kaai loopt vol met mensen, ik zie ook een cameraman. Jawel er staat wat te gebeuren. Dan begint er een man in een microfoon te kletsen. We verstaan er helemaal niks van maar inmiddels staan er zo’n 50 á 70 mensen om hem heen. Naar later blijkt is het een wandeling door Stettin met een gids die nogal langdradig is. Dat kun je wel aan die snuitjes afzien. Even een watertank aanvullen en dan op weg naar de supermarkt. Wel wennen hier met Mrt. Zloty. Je verrekent je zo maar. Terug naar de boot op het raadhuisplein gegeten en gedronken en we zijn weer € 20,00 armer maar het buikie is rond en heeft goed gesmaakt.   En dan zien we de Poolse KNRM in actie. Een visbootje met een te grote motor, hekgolf en schipper is de oorzaak dat een kajak omslaat. De man kan niet meer in het bakkie klimmen maar gelukkig is de de redding nabij. En dus maar even kijken of we er nog een blogje uit kunnen sturen.

20-8 Stettin – Swinoujscie

Ok, het is wat winderig maar Silver staat al te popelen en heeft al op tijd zijn knechten gepord. Mrs. Sanitaria heeft de ramen en het dek helder gemaakt, Mr. Volvo heeft zijn vrouw de controles laten doen en dus hoog tijd om Stettin te verlaten. Het is halftien, de koffie staat aan het dek dus karren maar. De eerste twee uur is het door de kanalen naar het Haff, niet vervelend en goed bebakend en vooral breed zat. Je passeert een leuke Jezioro en uiteindelijk kom je op het Haff. Een knappe binnenzee of binnenmeer, niet al te diep maar groot genoeg om alle wind en stroming te pakken. Denk aan het IJsselmeer + Markermeer, iets dieper en vooral veel visnetten. Dus afhankelijk van je doel, de wind en de golvenstroom kies je ervoor. Wij gaan. Silver kan het aan, de golven staan vandaag vooral voorop en het is mooi droog weer met veel zicht. Aan het einde van de oversteek vinden we het kanaal en de wind draait en trekt aan. Dus nog even een steek gemaakt en hoppa het kanaal in. Ware het niet dat er nu net twee zeeschepen uit dat kanaal komen en vooral gas geven en golven maken, echte golven. Maar een goeie meid is op de toekomst… . Het gaat allemaal goed en even later varen we op een relatief nieuw kanaal de laatste 15 á 20 kilometer naar Zwijnemond. De haven lijkt op papier geweldig, ziet er bij aankomst leuk uit, maar als we aanleggen hebben we de bolder bijna op het dek liggen. Dus even kijken of dat anders kan. Voor een paar centen lig je hier, de Oostzee is 200 m hier vandaan, de zwijnestal circa 500 meter. Er zijn inkoopmogelijkheden en een tankstation. Dus dat komt goed. We stappen het dorp in om de benen te strekken en besluiten meteen maar de Zloty’s op te maken in een restaurant. Dat mag na een 6 uur durende hobbelige vaart vinden wij. Het dorp is best leuk en extra gezellig want er lijkt wel kermis te zijn. Maar nee, dat is de Sail Swinoujscie 2017 met drie Nederlandse zeilschepen en een die daar ooit gebouwd is. Geen slechte score van de 9 boten. Gezelligheid alom en Ank koopt een verschrikkelijke zoete suikerbom.

Morgen maar even blijven want de wind is NW-kracht 4 tot 5 Bft en de golven zijn niet aardig. Bovendien gaat het behoorlijk gieten maar dat zijn we gewend met onze zwempootjes en kieuwen.

21-8 Swinoujscie

Vandaag is het regendag en dus slapen we uit. Omdat er eindelijk een knappe wifiverbinding is gaan we ons ook daarop storten. Even wat achterstand wegwerken. Maar ook de benen strekken, eerst de stad in, even geld tanken en dan culturen. We stappen naar een fort en een bolwerk met allerlei schiettuig. Drijfnat, want een paraplu was overbodig. Maar goed. De entree van Fort Aniola ligt onderwater en dus moet je even uitkijken waar je je tere voetjes plaatst. Ze heffen entree maar dat is eigenlijk… Het staat vol met allerlei kunstige voorwerpen van plaatselijke meesters, er is ook wat oud oorlogsmateriaal met Poolse uitleg, een stel lege kamers en ongeïnteresseerde medewerkers. Jammer hoor! Maar ons krijgen ze niet zo snel klein. Het is net even droog en dus stappen we naar Fort Zachodni, het westelijk fort. Ook hier niet zoveel interesse maar er is wel meer te bekijken. Het is een oud fort dat voor de tweede wereldoorlog werd opgeknapt met een radarinstallatie en luiken voor gifgassen te weren. Allerlei schiettuig van allerlei nationaliteiten en vooral op de marine gericht. Plus, hier en daar Engelse en Duitse teksten om iets te begrijpen. Eigenlijk best wel een plek om te bezoeken en je kunt er prima schuilen voor de regenbuien. We hebben het wel gehad en keren terug naar Silver en kornuiten. Eerst maar even allerlei foto’s en films van elkaar scheiden zodat we straks Watersport TV blij kunnen maken. Morgen zijn we hier ook nog vanwege de wind maar woensdag zouden we zomaar weer het ruime sop kunnen kiezen. Even afwachten dus.

22-8 Swinoujscie

Vandaag zou het zomaar war minder kunnen gaan regenen., dat is alvast mooi meegenomen. Maar eerst controleren we nog even de trossen en fenders want die kraken nogal, vooral ’s nachts. Daarna wordt het een bezoek aan Lidl of een andere kameraad om de voorraad weer aan te vullen. Sinds Oderberg varen er al twee stellen met twee Brooms achter ons aan, gezellig dat wel maar bij het opstaan van ons zijn ze zomaar vertrokken. Wellicht zien we elkaar in Peenemünde, je weet het maar nooit. In ieder geval blijven wij vandaag hier nog even verwaaien, met Bft 5 en stoten van 7 is het voor ons niet leuk. En dat gaan we dus niet doen. Morgen minder wind 2 tot 3 Bft en meer zon, kijk daar maak je ons blijer mee.