Volgende stap digitalisering

Zoals al eerder vermeldt gaat de analoge informatie uit de boot vervangen worden door een digitale versie. De opdracht is intussen verstrekt en de eerste kabels zijn in huis. Deze zijn van Garmin en NMEA2000 geschikt. Dat scheelde een flinke cent, alhoewel de Garmin-koppelingen van kunststof zijn en de aangeboden van metaal.
De volgende stap is dat de mensen van Yachtcontrol de handel in januari komen installeren en we dan gaan testen. De apparatuur die zij gebruiken komen van 1 of 2 wereldspelers (oa Offshore en Maretex) en daar is nauwelijks qua prijs op af te dingen. Dus dat moet op diensten. En dat lukt ook wel. Digitalisering van je analoge info aan boord is geen goedkoop spelletje, zeker niet als je al het een en ander aan boord hebt. Zoals wij dus. Bij nieuwbouw heb je nog niks en dus heb je een keuze te maken. Bij ons is/was het zo dat een aantal analoge dingetjes onvoldoende presteerden en gezien hun leeftijd aan vervanging toe zijn. En dan zit je op een kantelpunt waarbij het kwartje links of rechts kan omvallen. 
Ondertussen leggen we zeil in alle kastjes en door de idiote vormen van de boot is dat nog best lastig. 
Ook hebben we lekkage van het dakluik/vluchtluik. Dat hebben we met wat plastic maar even afgedekt en moeten we straks maar eens oplossen. Een mens kan niet alles tegelijk nietwaar.
Inmiddels hebben we een Clubavond gehad van Bruynzeel waar 2 aardige mensen ons kwamen voorlichten over verzekeringen (in dit geval watersport gerelateerd). Heel mooi verhaal en ik dacht dat ik de helft minder premie  ging betalen. Niks is minder waar, ook niet als je naar de voorwaarden kijkt. Beetje behoorlijk gemeen vind ik het als ze je motor niet verzekeren als die 10 jaar oud is en daarover niets in de voorwaarden te vinden is. Dat worden mijn vriendjes niet. Al met al toch weer leerzaam en gaan we lekker door!