De Silver Lining gaat in de takels

Walklus (bijna) klaar…nu wij nog 🙂

Vandaag gaat de Silver Lining weer in het water. Maar niet voordat we het laatste ijzer/staal slijpsel verwijdert hebben uit de machinekamer. Eerst met een vochtige dweil en daarna stofzuigen. Ergens deze week nog een keer herhalen anders blijven we met roestplekken zitten die je niet meer weg krijgt.
Dan afrekenen met vader en zoon Mulder zodat de Silver Lining in de takels kan en het vlak nat mag worden. De bejaarde kraan met veel roest en ramen die lekken en waar je nauwelijks doorheen kunt kijken wordt gestart, moet nog even een tijdje warm draaien. De hijsbanden worden onder de boot doorgehaald en aan het hijskruis vastgemaakt.
Dan kan het feest beginnen.

Voorzichtig hoor!!!

Langzaam stijgt de boot boven ons uit. Klaas Mulder en ik houden een lijntje vast zodat de boot geen onverwachte wending kan nemen alvorens deze in het water ligt. Ondertussen neemt Ank foto’s van dat geheel.

De boot wordt nat!

Eenmaal in het water trekken we de Silver Lining uit de takelsloot en slepen hem om een ander bootje en maken vast. Zij drijft nog steeds de kanjer. Na wat gerommel eerst de motor even starten, even wat olie rondpompen en de service accu’s oppeppen want die zijn nu nagenoeg leeg. Ook even checken of alle andere dingen het doen en zeker niet onbelangrijk een controle op lekkage. Alles lijkt het te doen en dat is dus perfect. Later komt ook Gerard den Ouden controleren en ook hij treft geen gekke dingen aan.

We kunnen weer varen!

En dus vertrekt Ank in de Ibiza naar Bruynzeel en vaar ik met de Silver Lining naar onze thuishaven. Nog even in het Schiethavenkanaal een beetje gas er op om te horen hoe de motor en het water loopt, de boegschroef testen en gaan. Bij de oversteek van het Noordzeekanaal liggen 3 havendienstboten een beetje in de weg. Maar aangezien ik recht oversteek ga ik lekker door en zwaai op het laatste moment bakboord uit, richting Amsterdam. Na zo’n 20 minuten kom ik in de buurt van Bruynzeel maar word ik net ingehaald door een Grand Banks en ik moet sowieso een beroepsschip voor laten gaan. Achter dat schip zit een politieboot met marechaussee en ik vaar redelijk recht op hun af. Ik word bekeken met verrekijkers maar vaar gewoon door de haven van Bruynzeel in waar ik werd verwelkomt door Ank en Gerrit. Overigens was dit de eerste keer dat ik in mijn eentje vaarde. Vastmaken en dan eerst koffie. Stroom aan boord brengen en vervolgens naar huis.
Er is 1 teleurstelling. Ondanks meerdere malen aangeven wat er moest gebeuren bleek gewoon dat hij, Gerard, het NMEA systeem niet kon aansluiten. De beste man weet veel en kan veel maar niks met NMEA, ons boordsysteem. Als we dat eerder hadden geweten……
Maar oke…dat lossen we ook wel weer op!