Dit maal een wat minder positief bericht over de Brabantse Zuid Willemsvaart.

Om Maasbracht en/of Maastricht te bereik zijn er twee routes vanuit het noorden die voor de hand liggen. De eerste is via de Maas en die alsmaar op varen. Een andere is de Maas op, bij Den Bosch er af en vervolgens de Zuid-Willemsvaart naar Nederweert en Maasbracht. De eerste het snelste en makkelijkste. De tweede hebben we nu een keer gedaan en ik denk ook de laatste keer.
Via de oude weg Den Bosch invaren is minder makkelijk gemaakt omdat de bruggen en sluizen minder vaak opengaan. Men vindt kennelijk dat al het verkeer door het nieuwe Maximakanaal moet gaan. De plaatselijke middenstand zal wel erg blij zijn met deze maatregel.
Aanleggen is elke keer een uitdaging

Maar goed je neemt het Maximakanaal en dat is goed te doen, dan kom je op de Zuid-Willemsvaart. Landschappelijk wel aardig maar zeker niet bijzonder. De gehele vaart in 1 dag bevaren is vrijwel niet mogelijk en dus heeft de pleziervaart behoefte aan jachthavens en / of aanlegplekken.

In Veghel is een JH met aardige mensen en met de geuren van de omliggende fabrieken. Niet echt fijn maar je hebt eigenlijk geen keuze. De eerstvolgende JH is in Weert en een paar (6) ligplaatsen in Nederweert. Bij de sluizen kun je overnachten maar bij vele ontbreken de bolders voor de pleziervaart.
Reken op behoorlijke wachttijden bij de sluizen wegens waterbesparing hetgeen het lastiger maakt om het traject in 1 á 2 dagen af te leggen. Wachttijden van 45 minuten zijn geen zeldzaamheid. We varen op een zaterdag in het hoogseizoen. De sluiswachters hebben ons totaal 2 uur laten wachten. Om 16:00 uur sluit de tent en mag je alles zelf uitzoeken Wij lagen 15:50 voor sluis 13 maar de man was onvermurwbaar. Varen doe je samen heb ik wel eens gehoord maar wellicht dat dat hier nog niet bekend is. De meeste puntjes op een rijtje…
  • ·         Als aanloop traject voor de Willemsroute is dit slootje minder geschikt, is onze mening.
  • ·         Den Bosch slechter bereikbaar
  • ·         De toegestane snelheid van 12 km is aan de hoge kant. Alle boten trekken dan aardige hekgolven en dat mag ook weer niet.
  • ·         Nergens aan de kant is een werkend WiFi signaal te vinden.
  • ·         Onvoldoende ligplaatsen en jachthavens
  • ·         Wachttijden bij de sluizen zijn niet acceptabel

Meer lezen en weten over de Silver Lining?
Breng dan een bezoek aan onze site
www.msSilver-Lining.nl

Dit blog wordt samengesteld door Ron & Ank Tol, de eigenaren van de Silver Lining. Het blog mag je zo nu en dan lezen met een korrel zout nemen en gebruikt voorvallen rondom de Silver Lining. De tekst wordt op persoonlijke titel gepubliceerd en kan dus afwijken van de mening van alle anderen. Als je wilt reageren vinden we dat leuk via Silver-Lining@ziggo.nl. Als je onze tekst wilt kopiëren dan willen we dat graag even weten. Op jouw verzoek kunnen we ook een presentatie verzorgen; voor je clubleden op een koude winteravond bijvoorbeeld. 

Wij varen een Linssen Classic Sturdy 35 AC uit 1991. Een dijk van een boot!