Wat doe jij nou?

Dat is wat er nogal eens op het water wordt afgevraagd bij sommige manoeuvres door de pleziervaart. Dat mag dan wel zo zijn maar we zien van de beroepsvaart toch ook wel wat opmerkelijke zaken. Dit is zomaar een greep uit de vele ongelukken die dit jaar al gebeurt zijn. Bijvoorbeeld een rivier cruiseschip die op de Donau zomaar een rondvaartboot doormidden vaart met een flink aantal dodelijke slachtoffers als resultaat. Neemt niet weg dat de pleziervaart best wat beter mag opletten op wat zij doen. De site Varen doe je samen probeert iedereen wakker en bij de tijd te houden. Breng eens een bezoekje, zeker als je geen vaarbewijs hebt dan weet toch nog iets van de regels.

Trips

20 april

En Silver dan? Ligt die gewoon stilletjes te bakken in het zonnetje in zijn thuishaven? We gaan eens even checken en lopen naar de thuishaven van die Sturdy. Het is 20 april, de box is leeg, zou die dan toch? Jawel hij wordt op de Zaan gespot en het Noordzeekanaal en brengt een bezoekje aan Bruynzeelhaven in het Barndegat. Morgen gaat het weer terug over Oost-Knollendam naar Broekhorn.

24 april

Nog maar even checken op 24 april. Nee maar! Die opgebouwde vlet is alweer vertrokken. Waar zou die nu weer uithangen? Aha, we krijgen een tip, een waardevolle tip. Het uiterst luxe jacht is gespot in Nieuwe Niedorp, De Rijd. Met gasten aan boord zo te zien. Niets vermoedend liggen ze daar aan de kade en huppelen de twee jonge gasten door het gras. Floor en vriendin Juna leven zich uit. Jammer dat er wat teveel wind staat en het water nog frisjes is. Dan de 25ste maar weer terug. Op de terugweg wordt door de meiskes voor een verrassing gezorgd. We moeten wat pijltjes volgen. Die richtingaanwijzers brengen ons naar de salon van ons Yacht. Daar is alles opgeruimd, de afwas is gedaan en er staat een uitgebreide lunch klaar als dankjewel voor de leuke vaartocht.

12 mei

Op 12 mei vertrekt de bemanning aangevuld met twee mooie meiden op moederdag naar het mooie eiland De Woude, na Texel het grootste eiland van Noord Holland aan het Alkmaardermeer. Vlak bij het pontje vindt Silver een (gratis) ligplek aan de kade. Je hebt niks (behalve wifi) en het kost niks. Tegenover ons twee restaurants en een stacaravan met familieleden. Kunnen we mooi even een bakkie doen. Aan het eind van de dag komt dochterlief dat Floor en Senna weer van boord halen en kunnen wij aan de borrel. De volgende dag melden we ons bij Verduin aan het Alkmaardermeer voor een offerte voor het schilderwerk. Bovendien heeft een beste stuurman zijn bootje tegen ons cruiseschip geramd en willen we weten wat de schadepost is zodat we de verzekering kunnen informeren. Oei dat valt tegen, € 1400,00 ex btw is geen kattenpis Maar goed er wordt het een en ander op papier gezet en in 2020 heeft Verduin een plek voor ons. Hij gaat de schade repareren en schilderen.

29 mei

We besluiten om op reis te gaan met dhr. Linssen. Vanuit Broekhorn keert de boeg zich noordwaarts richting de Roskamsluis. Onderweg maakt Ank enkele wentelteefjes. Daarna volgt de Braaksluis en de Westfriesche-sluis. De West-Frieschevaart vinden wij niet de meest leuke vaart van Nederland maar brengt je uiteindelijk wel bij de twee volgende sluizen in Medemblik. We hebben in Medemblik in de Oosterhaven een plek gereserveerd. We moeten nog even de Kwikkelsbrug onderdoor en de havenmeesters/brugwachters staan al naar ons te zwaaien. Even na de brug om de KNRM heen en voor het sanitairgebouw hangt al een bord ‘gereserveerd, welkom Silver Lining’. Kijk dat is dan weer leuk binnenkomen. Met Medemblik heeft onze thuishaven in Broekhorn een convenant opgesteld. Met onze ligplaatspas of je factuur van de vorige dag kun je hier plaatsnemen met korting. We blijven Nederlanders nietwaar.
In Medemblik is het feest, het is het weekend van André Hazes en dat kun je horen. Verschillende bandjes doen hun best om allerlei Hollandse nummers te vertolken al is hun Amsterdams niet al te best. Maar het is er wel gezellig druk en de drankjes vinden met dit prachtige weer gretig aftrek. We blijven hier twee nachten, de 2e dag maken we een VVV-wandeling langs allerlei bezienswaardigheden en bezoeken in het oude stadhuis het museum. Erg leuk hoe de Wieringerwaard is ontstaan en hoe men in het verleden tegen het water van de Zuiderzee vocht. Het Bakkerijmuseum en het kasteel Radboud slaan we over. We pikken buiten het feestgedruis nog even een terrasje en slenteren weer terug naar Silver.

31 mei

Op de 31ste nemen we afscheid van de havenmeesters, wel een beetje vroeg (7:35 uur) maar de wind is ons nu gunstig gezind. Wat later op de dag verandert de richting en neemt de woei in kracht toe. Het plan is om via het grootste Naviduct van Nederland naar Hoorn te varen. In Hoorn is natuurlijk altijd van alles te doen. Dit weekend is het Culinair Weekend. Wij zijn mooi op tijd en vinden een riante plek bij WSV Hoorn. Twee uur later zijn alle ligplaatsen vergeven. Een Princess-club met een stuk of 15 schepen worden over twee verschillende havens verdeeld. Wij kennen Hoorn wel zo’n beetje. We hebben nog wat spullen nodig. Vanuit WSV Hoorn wandel je zo het oude VOC centrum in. We willen een hapje en een drankje voor het bezoek dat vanmiddag komt. Bovendien zijn mijn wandelschoenen aan vervanging toe na 5 jaar trouwe dienst. Nieuwe schoenen kopen we bij Karsten, dit maal hoge wandelschoenen want dat is wat lekkerder voor mij.
Later komen Erna en Peter en daarna 6 personen nog even wat drinken en happen. Het wordt zomaar wat later, gek is dat toch altijd. Dan toch maar een nachtje extra bijboeken. Een dagje niksen is ook lekker op zijn tijd.

2 juni

We varen het zeegat uit. We hebben op het Markermeer de wind schuin achter ons staan. Ook nu op tijd weg want de wind gaat aantrekken tot circa Bft 4 á 5. In de verte zien we de hoek bij Volendam en Marken al liggen. Maar daar gaan we niet heen. Even daarvoor ligt Edam, bijna 15 km varen, immer gerade aus. Gezien de wind blijven we dicht onder de kust maar houden goed in de gaten of dat wel gaat met de plantengroei in het meer. Eenmaal in Edam kiezen we voor de gemeentehaven want daar kunnen we langszij aanleggen. Na dat harde werken gaan we wandelen en bezoeken het Fort bij Edam dat deel uitmaakt van de waterlinie rondom Amsterdam. Een leuk museum met veel kanonnen die de Duitsers meegepikt hebben. Spiksplinternieuw want er was behalve wat oefenen nog nooit mee geschoten. We halen nog wat boodschappen maar dat is toch wel wat ver lopen, vooral terug met alle gescoorde hapjes en drankjes. Nog even nadenken hoe nu verder. We kunnen landinwaarts maar dan moet elke brug wel gedraaid worden en dat zijn er een stuk of 10. De laagste vaste brug is 3,02 m. Daarvoor moet de tent en de rubberen boot er af. De ramen mogen ook plat en dan zijn we ongeveer 2,75 m hoog. Het is mogelijk maar we gaan voor keuze andersom.

3 juni

Paard van Marken

We slapen lekker wat uit en verlaten Edam rond 11 uur. Wind op het Markermeer is zuidoost 5-11 knopen. We gaan weer naar Zaandam. Wederom naar WSV Bruynzeel in het Barndegat. De afstand is circa 50 km en dus 5 vaaruren. Althans zo rekenen wij. Silver drijft om het Paard van Marken, langs de Gouden kettingenhaven van Uitdam om vervolgens via de Oranjesluizen het IJ op te varen. Nu komen we op bekende plekken, want ooit, lang geleden ben ik hier opgericht en was de Amsterdamse haven mijn speelterrein. Daar wordt je een grote jongen van! Ik vind het altijd boeiend om een knappe haven te doorkruisen, er is altijd wel wat te zien. En.. de oude fabrieksterreinen worden weer ingezet als horeca gelegenheden, veelal in alternatieve onderkomens. Leuk om dat te zien gebeuren. We meren af bij Bruynzeel en gaan aan de koffie met de sterke verhalen van de aanwezigen. Morgen op huis aan. Dat is ook 4 á 5 uur dobberen.

4 juni

Mr. Volvo doet weer zijn best en bromt al lekker. Voor ons ligt het Noordzeekanaal, daar gaan we varen. Wel even goed uitkijken want soms kan het zomaar druk zijn. Eenmaal westelijk op het kanaal stuurt Silver naar de Voorzaan en de Wilhelminasluizen die in de eerste helft van 2020 eindelijk worden opgeleverd. Voor ons ligt al een mede-ligplaatshouder in de wacht en wij sluiten netjes aan. Uiteraard meteen even bijkletsen. Omdat er ook zeilboten bij zijn mag elke brug geopend worden. En dat gaat redelijk vlotjes. Bij West-Knollendam kiezen we voor de route via Oostknollendam. Helaas draait de brug wegens lunchpauze om twee uur en kunnen we met wat moeite provisorisch aanleggen. Niet geweldig maar dat hoeft ook niet. Dan krijgen we het Noord-Hollandschkanaal, eerst een leuk stukje en daarna een saai stuk naar Alkmaar. Althans dat vinden wij. Bij Alkmaar mag de Kraspolderbrug geopend worden en vervolgens bij St. Pancras de BOL-Spoorbrug. Tja dan is het nog maar een kippeneindje naar Broekhorn. Onze box is leeg en dus draait Silver zijn bevallige kontje op zijn plekkie.

23 juni

We kunnen er niet genoeg van krijgen. We hebben al weer plannen. Met een oud-collega en zus van Ank gaan we opstomen naar Alkmaar en proberen we in de Turfhaven een plekkie te krijgen. We willen op tijd weg zodat we op tijd aankomen en op ons gemakkie door de mooi oude stad kunnen slenteren. Voor het avondeten vertrekken de beide dames weer naar huis. Dus half 10 de box uit, met een gemiddelde van 5 km werkt Mr. Volvo zich een slag in de rondte om Alkmaar te bereiken. En jawel, er is een plekje voor ons in de Turfhaven. De Turfhaven kan niet vooraf gereserveerd worden en dus is het altijd even afwachten. Anders lig je in Luttik-Oudorp of in een box bij het politiebureau. Er is altijd wel een plek. Gemeente Alkmaar heeft door het gehele centrum Free Wifi en dus ook in de Turfhaven. Echter het signaal is belabberd. We stappen door Alkmaar, de winkels zijn bijna allemaal open en dat maakt het centrum gezellig. We nemen bij de Grote Kerk wat te drinken en lopen een andere winkelstraat weer terug naar ons jacht waar we plaatsnemen op het evenementendek. Even iets drinken want we hebben mooi warm weer en dan wordt er geadviseerd om veel te drinken. Dat doen we dan ook. De eerste ploeg vertrekt naar het station en nemen de trein naar Broekhorn waar hun rode bolide staat. Truus Sanitaria gaat weer even aan het werk en even later is Silver weer spic & span.
Er staan drie dames en een heer op de kaai. Vagelijk komen ze ons bekend voor.  Het lijkt wel op de reservebemanning en hun ouders. De extra bemanning blijft twee nachtjes en worden daarna weer in Broekhorn opgehaald. Het is direct weer als anders. De meiden weten de weg, maken hun bedje in orde en helpen oma met allerlei bezigheden. Voor opa wordt een biertje getapt. Heerlijk zo’n top bemanning. Het is warm, ondanks de screens voor de ramen wordt het toch al lekker warm aan boord. We hebben gelukkig Arko. Met de warmte komen ook de muggen uit hun hol gekropen, maar dat merken we ’s morgens pas.

24 juni

Door de jongelui wordt aardig uit geslapen en opa en oma vinden dat niet zo erg. Het kan vandaag behoorlijk warm worden en dus moeten we weer veel drinken. We maken de rubberboot klaar voor gebruik. Onze kleinkinderen zijn zo’n beetje de hele dag aan het varen met dat bootje en zo nu en dan gaan ze zwemmen, van de bruggen afspringen en van Silver dompelen. We eten gemakkelijk en oma doet een spelletje met die twee. Voor de rest houden we ons rustig en bekijken met grote interesse de kunsten van de sloepjesvaarders. Heerlijk om dat gade te mogen slaan.

25 juni

Slepen en erbij blijven

Tijd om te vertrekken. We hebben aan de havenmeester doorgegeven dat we om 12:00 uur willen vertrekken en zij regelt dit met de verkeerspost (VHF 20). De jongedames hebben te kennen gegeven om achter Silver aan te dobberen in de rubberboot. Dat mag na de Kraspolderbrug want daar is het een stuk rustiger. Klokslag 12 uur rinkelen de bellen van de brug, staat er rood/groen aan en is het oranje licht gedoofd. Voor de kleine bootjes maakt het niet uit, zij varen gewoon door de circa 0,75 m hoge doorvaart. Ook als wij er door mogen komt er nog een tegemoet maar die mag achteruit. Op het Noord-Hollandschkanaal waar we nu zijn, zijn er nog wat scheepvaartbewegingen, maar rust is altijd je redding heb ik geleerd. Langs de werf van Nic. Witse naar de Kraspolder die direct gaat draaien.
Bootje ligt klaar, twee meiden er in en gaan met die banaan. Daar waar het kan nog even wat slingeren en op rustige momenten een ijsje en drinken uitdelen. De BOL-Spoorbrug gaat snel open en een klein stukje verder komt de thuishaven al weer in zicht. Silver draait ditmaal zijn koppie meteen de box in, even een paar lijntjes, stroom erop en klaar. Mama komt dat spul weer ophalen. en daarna keert de rust weer terug en kan Truus Sanitaria weer aan het werk.

Varen doe je samen

Kijk eens op deze site, elke week wel weer en nieuw onderwerp en goede uitleg en kaartjes van de meest drukke vaarpunten. Heb je een marifoon (waarom is dat nog steeds niet verplicht voor iedereen?) gebruik hem dan. Uitluisteren, aanmelden en antwoord geven. Deze keer veilig door bruggen en sluizen.

Beetje pech, mag dat?

Tja je bent beroepsschipper. Als pleziervaarder verwacht je daar wat van, je hebt er een beeld bij. Zij weten hoe het moet, maar ook zij zijn mensen en geen machines. Neemt niet weg dat niet alleen de pleziervaarders ongelukken maken, ook de beroeps zitten zo nu en dan een filmpie te gluren.

Lees het bericht via deze link.