Weer aan het werk, of maak je nog een tripje?

Inmiddels is het september. De strijd om wel/niet zomertijd/wintertijd is los gebarsten. Wat het gaat worden is ons nog niet bekend, we wachten rustig af. Een deel van onze ingezetenen is weer aan het werk, de kinderen zitten weer op school, het normale leven doet zijn intrede. En die intrede gaat meteen goed. Regen, wind en narigheid deze week! Welkom thuis dus.

Ondertussen…

Ondertussen zijn we Sturdy Silver weer aan het opknappen voor een volgende episode. We willen nog wel even het witte dek schoon hebben en verfklaar. Daarvoor moeten de zonnepanelen even een andere stand opzoeken anders kunnen we er niet goed bij. Wellicht maken we ze gelijk maar scharnierend zodat je er voortaan altijd gemakkelijk bij kan. Straks maar even kijken hoe men dit in elkaar geknutseld heeft. Als die dingen aan de kant zijn wordt het schrobben, dan op zoek naar eventuele roestplekjes die behandeld mogen worden en vervolgens Dhr. De IJssel, Reinwit Ral 9010 er op smeren en rollen. Een laag zal voldoende zijn maar dan wel met antislip. Als dat dan weer is uitgehard kan het geheel een Dulon-wasbeurt genieten zodat Silver weer begint te glanzen. Dus wij kunnen wel wat droog weer gebruiken met een temperatuur tussen 15 en 20 graden bij voorkeur. Kunnen jullie dat even regelen?

Plannen maken voor 2019?

Even een beetje vooruit dromen, wij doen dat maar al te graag. Misschien wel een wintertrip, een lentetrip en een zomertrip om in de herfst het vaarseizoen af te sluiten. Wat kan het leven toch mooi zijn. Wil je in Nederland blijven of juist naar het buitenland? Wil je in de koude periode naar het zuiden of wacht je liever op het zonnetje? Volop keuze dus en laat van je horen wat je van plan bent. Het nieuwe vaarseizoen is begonnen met veel voorpret! Wat wij gaan doen laten we je later wel weten!

RWS

Straks te zien, een RWS-vaartuig, je weet wel die gele golventrekker, gaat de communicatie verbeteren en heeft daarvoor een pilot in het leven geroepen. Het doel is om de communicatie met de pleziervaart te optimaliseren. Veel pleziervaartuigen hebben geen marifoon, dus oproepen  gaat niet, vandaar een lichtbord achter op met teksten. Nu zal Silver het wel weer niet snappen. Het vaarseizoen is nagenoeg voorbij, het aantal pleziervaarders wordt beduidend minder en dan ga juist die periode testen of het idee wel levensvatbaar is.

Bij voorbaat slaagt deze test want het aantal problemen met pleziervaart is klein en dat komt door de teksten achterop zo’n gele rakker. En dat zal er wel achter zitten. Begrijp ons goed, we zijn voor een goede communicatie met alle vaarweggebruikers! Mocht je meer willen weten dan kun je het artikel even nalezen met behulp van deze wegwijzer!

Haldensleben, Duitsland

Silver denkt dat de meeste Berlijnvaarders Haldensleben wel kennen. Het is de laatste jachthaven langs het Mittellandkanal (MLK). Men is al enige tijd bezig om het vaarwater rondom Haldensleben te verbreden en bochten ruimer te maken. Dat is volgens de berichtgeving nu klaar. Blijft over de jachthaven, meestal genoeg plek, in eerdere jaren een servicegerichte  en daadkrachtige havenmeesterin om je een plek aan te wijzen en indien je brandstof nodig had dan stapt ze met je in de auto en rijdt dan naar het goedkoopste tankstation. Proviand en de leuke stad zijn op loopafstand. Dus helegaar niks mis mee, ware het niet dat deze havenmeesterin opeens verdwenen is en haar taak nu is overgenomen door 70+ mensen die waarschijnlijk nog nooit gevaren hebben. En dus wordt alles wat minder en dat is best jammer!

Slecht zicht

Varen met beperkt of slecht zicht geldt bij een zicht van 1000 meter. Dat is best een eind. Behalve dat je je navigatieverlichting weer eens gebruikt zit er nog meer aan vast. Varen in deze omstandigheden mag alleen als je een radar installatie gebruikt, een gecertificeerde radar gebruiker bent en een tweede man/vrouw in de stuurhut staat. Heb je dat niet allemaal voor elkaar dan ben je verplicht om zo snel mogelijk een goed heenkomen te zoeken en te wachten op betere tijden. AIS is leuk maar is geen radar, ook je navigatieprogramma niet. 1000 Meter is best een eind zicht voor de pleziervaart, echter de beroepsvaart heeft die afstand nu eenmaal nodig om aanvaringen te voorkomen. Lees vooral even het bijgaande artikel als je de puntjes op de i wilt zetten.