10-08-2015 Seneffe – Mons / Bergen

Plan

Bruggen zijn hoog genoeg
Vandaag is het bewolkt en zelfs frisjes en dus starten we met een lange broek. De wind is ca. 3 á 4 bft en we gaan vandaag zo’n 35 km afleggen, Normaal gesproken zo’n 3,5 uur maar vandaag gaat er meer tijd in zitten. We willen de Culturele Europese Hoofdstad van 2015 bezoeken. Mons zelf hebben we op onze reis in 2012 al bezocht. Maar daar kom je niet zomaar, sowieso 2 sluizen met een verval van 10 en 5 meter en de Strepy Thieu die ons 70 meter gaat laten zakken.

Start your engines!

Veiligheidssluis
Ank haalt nog even het statiegeld terug van onze havenkaart van Seneffe en het WiFi bedrag. En dan gooien we los, Ank vaart de Sturdy achteruit en als de ruimte voldoende is verlaten we de jachthaven van Seneffe. We zitten weer op Kanaal Brussel-Charleroi. Maar niet voor lang. De mast ligt plat want er is 1 brug van 4 meter, zodra die gepasseerd is gaat ie overeind. We komen bij de kruising met Canal du Centre en gaan bakboord uit. De omgeving is groen en we passeren een aantal kunstwerken. Maar eerst de afslag naar het Historische Centrumkanaal met 4 in ere herstelde scheepsliften. Helaas zijn er 3 in onderhoud dus we laten dat aan ons voorbij gaan.

Aquaducten

Aquaduct
Het Centrumkanaal kent een lange tunnelbak die over een dal voert. Een aantal wegen en een dorp zien we zo’n 10 á 15 meter onder ons door gaan. De bak zelf is een kleine kilometer lang en ruim 3,50 meter diep. Voor ons genoeg.

Scheepslift Strepy Thieu

Strepy Thieu
Vanaf verre zie de kathedraal al opdoemen. Op zich is de aanblik al mooi en zeker als de techniek erachter steekt kent. Bij de lift maken we vast en zien dat onze buren uit Seneffe er ook liggen. De lift komt uit het 70 meter diepe dal omhoog met 1 vrachtschip. Zodra die boven is kan er 1 vrachtschip in die inmiddels gearriveerd is en onze 2 kleine bootjes. Dat past allemaal gemakkelijk in dat zwembad. De dubbele deuren sluiten, de sirene en veiligheidsboodschap klinkt en het gewicht doet zijn werk. Weliswaar ook geholpen door wat motoren. Het uitzicht is geweldig, in de verte zien we de historische scheepslift 4 en de jachthaven Thieu. Achteruit kijkend wordt de berg steeds groter. Het is duidelijk, we verlaten de hoogvlakte. Beneden gaan de deuren open en bij het uitvaren zwaaien we nog even naar de badmeester.

Sluizen

Sluis Havré
Eerst is sluis Havré aan de beurt. De sluis is groot genoeg dat wij er samen met het vrachtschip St. Louis inpassen en een drijvende bolder opzoeken om St. Jozef vast te maken. Het verval is 10 meter, voor Nederlandse begrippen al aardig wat. Het schutten verloopt rustig en probleemloos, mede omdat de kolk natuurlijk gewoon leegloopt.
De volgende sluis is Obourg, deze is kleiner en we moeten even wachten. De St. Louis heeft de gehele kolk nodig. Maar ook wij komen aan de beurt en na het aanleggen zakken we hier 5 meter. De communicatie met de Walen is voor sommigen wellicht wat spannend. Voor ons ook want wij spreken geen woord Frans. Geeft niets je spreekt gewoon Engels en je zult zien dat je daar heel ver mee komt.

Culturele hoofdstad van Europa

Grand Large, Bergen
Bergen / Mons is dit jaar de hoofdstad en dat laten de Walen weten ook. Er zijn tal van evenementen en er is overal gratis WiFi dat prima werkt. Wij meren af voor het havengebouw. De tarieven zijn redelijk hier behalve voor de elektra, € 3,00 per nacht vinden we teveel. Omdat we 2 nachten blijven nemen we voor 1 dag stroom.
We zien ook de Cassopedia weer terug. De jongeman die we kennen van 2012 heeft toen geen leuke indruk bij ons achtergelaten door veel herrie en onze boot te gebruiken als biertafel. Nu krijgt hij ook visite en veroorzaakt tot laat in de avond veel geluid. Dus behalve een snelweg aan boord hebben we hem ook weer.
Pasje vergeten?
Dan ziet een man in onderbroek Ank in de buurt, oh jee… Wat gaat er gebeuren? Ai, ai, ai! Maar het is redelijk onschuldig. De man laat zijn pasje in de douche liggen, wilde van het toilet gebruik maken en kon niet meer terug. Tja wat dan? Dan klamp je de eerste de beste aan waarvan je denkt dat die de douche kan openen!
Morgen gaan we in Mons boodschappen doen want onze voorraadkelder is leeg en op zoek naar een nieuwe mobiel want de Samsung van mij heeft het begeven.
Ank draait het eerste wasje en er zijn nog meer kapers op de kust die dat plan hadden. Maar die van Ank draait.

 

 
Dit blog  wordt samengesteld door Ron & Ank Tol, de eigenaren van de Silver Lining. Het blog mag je zo nu en dan lezen met een korrel zout en gebruikt voorvallen rondom de Silver Lining. De tekst wordt op persoonlijke titel gepubliceerd en kan dus afwijken van de mening van alle anderen. Als je wilt reageren vinden we dat leuk via Silver-Lining@ziggo.nl. Als je onze tekst wilt kopiëren dan willen we dat graag even weten. Op jouw verzoek kunnen we ook een presentatie verzorgen; voor je clubleden op een koude winteravond bijvoorbeeld.
Wij varen een Linssen Classic Sturdy 35 AC uit 1991. Een dijk van een boot!