15-09-2015 Oude Wetering – Purmerend

Dat was een lekker windje!

Winderig vandaag

Het heeft even lekker gespookt op het Braassemmermeer. Kan geen kwaad zolang je maar niet verrast wordt. Alles was al naar binnen gehaald en vastgezet. Op 1 ding na. Een klein miezerig dingetje maar. Het kettinkje van de railing had ik vergeten te sluiten en nu rammelde het de hele nacht tegen de railing aan. Tik, tik, tik het lijkt wel een wekker maar dan onregelmatig. Tja het leven is hard en zwaar.

Maar goed we gaan wel weg, ondanks de stevige wind die er nu nog staat. We gaan de Drecht op naar Bilderdam. Van beide had ik nog niet gehoord laat staan dat we er ooit geweest zijn.

Oude Wetering

Mr. Volvo heeft er wel zin in zodat we rond 10 uur de haven uit kunnen varen. Vanaf het meer kom je op de Oude Wetering en daar willen we stuurboord uit de Drecht op. Dat kan wel maar er staat een vervelend geel bord met wat tekst. Even 2 x lezen. Tja het staat er echt. Bilderdam is afgesloten van de wereld. We kunnen niet passeren en dus gaat ons plan niet door. Dan maar via de Haarlemmer Ringvaart naar Amsterdam, geen straf maar dat hebben we al vaker gedaan. En een wijs iemand heeft eens gezegd dat je nooit dezelfde weg terug mag gaan want dan kom je de vijand tegen. Woorden om te onthouden nietwaar!

Haarlemmer Ringvaart

Schipholbrug

We melden ons even later voor de Leimuiderbrug. We moeten even wachten en dus maken we vast aan de wachtsteiger. We liggen amper of de brug gaat bedient worden. Dat is mooi. Via de marifoon horen we een vrachtschip ook om een brugopening vragen en dus varen we rustig aan de ringvaart af zodat hij ons kan passeren en alle bruggen voor ons opent. Dat lijkt een bekend iets maar de bruggen over de ringvaart en zeker bij Schiphol draaien slechts weinig voor de pleziervaart en ook door Amsterdam kan dat een hoop tijd schelen.

Maar alle bruggen worden voor ons vlotjes bedient en we horen wel het vrachtschip dichterbij komen. Pas bij Schiphol komt hij in zicht samen met een sleper. Zij passeren en samen draaien we het Nieuwe Meer op. Ondertussen heeft Ank een broodje klaar en eten we tijdens het werk.

Amsterdam

Kostverlorenvaart

We komen via de Nieuwe Meer sluis op de Kostverlorenvaart. En uiteraard regent het in de sluis, daarna is het weer droog. Behalve dat we dit traject meerdere malen gevaren hebben kent deze Amsterdammer deze hoek wel van de stad. Lang geleden bracht ik hier enige jaren schooltijd door en we hebben een aantal jaren in de Kinkerstraat gewoond. Langs die oude sentimenten dobberen we nu achter de beroepsvaart aan om straks op het altijd leuke IJ uit te komen. Die skyline is de laatste jaren erg verandert aan beide kanten. Vooral aan de voormalige NDSM kant is veel gebeurt en is nu een leuke plek om te vertoeven.

Amsterdam CS wordt gerenoveerd

Het IJ dat vroeger vol stond met vemen en waar mijn speelgebied was. Het had wat, altijd. Ik vaar er altijd graag en ik zie er altijd wat anders. Maar goed we dwalen af want ondertussen zitten we op het Binnen IJ en moet ik bij het CS even uitkijken voor de piraten die op een kijkdoos (rondvaartboot) varen en niet te vergeten de gemeenteveren. Vroeger noemden we dat gewoon de pont. Tegenover het station naast de Sixhaven heb je de Willem 1 sluis, deze is hier en daar gerenoveerd en ik merk op dat ze nog steeds niet klaar zijn. Na de sluis hebben we het Noord Hollandskanaal.

Noord Hollandskanaal

Willem 1 sluis

Tja, ook hier zijn we al vaak geweest. Dit kanaal begint hier en loopt door naar Den Helder en verbond op die manier Amsterdam binnendoor naar de Noordzee. De schepen hadden dan niet met de verraderlijke Zuiderzee te maken. Het eerste deel is wel leuk om niet te zeggen erg leuk. Je vaart door de voormalige zelfstandige dorpen als Buiksloot in noordelijke richting naar de oude snelweg Amsterdam – Volendam. En daar wordt het alras wat minder fraai.

Net voordat je bakboord uit kunt naar Purmerend, bij het Schouw, kun je aan stuurboord een kleine sloot in. Die gaat naar Broek in Waterland en dat is wel de moeite waard ware het niet dat deze Trekvaart het Schouw slechts 75 cm diep is. Op allerlei kaarten en in PC-Navigo staat een diepte van 1,20 cm. Natuurlijk mag je het proberen maar weet dan dat je door de blubber en veengrond gaat. De bruggen vormen wellicht een tweede obstakel, niet echt ruim dus wel even checken. Qua route is het erg leuk want wij hebben dat ooit gevaren met onze Tupperware boot.
Soms mag je best hard varen

En dus vervolgen wij onze weg via het kanaal naar Purmerend. Zeker niet het mooiste stuk en zeker niet als het regent zoals nu. Bij Purmerend krijg je de Blankenvoortbruggen die mag je oproepen. Wees niet verbaasd als je geen antwoord krijgt, dat is normaal hier. Niet handig maar zo gaat het al jaren. Bij de spoorbrug kun je aan stuurboord meestal wel onderdoor. (H 4,10 m.) Daarna volgt een gratis ligplek bij een voormalige loskade die nu gerenoveerd is en voorzien van een kunstwerk. Er zijn niet veel bolders maar met wat creativiteit kun je hier prima liggen. En dat gaan wij doen. We hebben een kleine 6 uur gevaren en we vinden het mooi geweest! Morgen weer een stukje.

Motorboot

Laatste deel nu in Motorboot

Ja beste mensen, het mooie maandblad Motorboot gaat een dezer dagen weer verschijnen met daarin ons laatste verhaal over onze tocht naar Polen en de Peene. Dat mag je niet missen. Let op je brievenbus en als je geen abonnee bent dan kun je het blad in de betere winkels kopen. Ik zeg doen en laat vooral weten wat je er van vindt!

 

Dit blog  wordt samengesteld door Ron & Ank Tol, de eigenaren van de Silver Lining. Het blog mag je zo nu en dan lezen met een korrel zout en gebruikt voorvallen rondom de Silver Lining. De tekst wordt op persoonlijke titel gepubliceerd en kan dus afwijken van de mening van alle anderen. Als je wilt reageren vinden we dat leuk via Silver-Lining@ziggo.nl. Als je onze tekst wilt kopiëren dan willen we dat graag even weten. Op jouw verzoek kunnen we ook een presentatie verzorgen; voor je clubleden op een koude winteravond bijvoorbeeld.
Wij varen een Linssen Classic Sturdy 35 AC uit 1991. Een dijk van een boot!