11-09-2015 Rhoon – Schiedam

Het wordt iets drukker, mag dat?

Zeegaande schepen varen zuigend langs
Kwart over negen ronkt in Rhoon de Volvo er weer lustig op los. We varen de haven uit en merken dat we stroom mee hebben. De woelige baren van de Oude Maas is een druk bevaren rivier en nog steeds een verlengstuk van de Zwitserse Rijn. Omdat de zon schijnt klappen we ons zonneterras open zodat we nog wat kunnen bijkleuren. Bovendien hebben we een beter zicht op de omgeving want we naderen Rotjeknor, met de nadruk op naderen. De omgeving is groen maar alras wordt het industriëler. Er zijn een paar dingen waar je je vandaag niet druk over hoeft te maken. Dat zijn een paar bruggen en de waterdiepte. Dat zit allemaal wel goed.

Hoogvliet

Botlekbruggen
We passeren Hoogvliet en even later ook het Hartelkanaal dat ook naar de Noordzee leidt. Via de marifoon horen we op kanaal 18 alle scheepsbewegingen en dat is niet alleen leuk maar zeker ook nodig. Zo weet je immers wat er aan komt en of je even in moet houden. We zien en ruiken de Botlek.

Na de nieuwe en oude brug kom je immers bij de verschillende Petroleum- en Chemiehavens. Niet toegankelijk voor de pleziervaart en er zit een onaangenaam luchtje aan. Achter ons vaart een duwkoppel met groot spul!

Nieuwe Maas

Zwaar transport
Omdat we de kruising Nieuwe Waterweg en Nieuwe Maas naderen neemt het marifoonverkeer toe. Dat betekent voor ons uitkijken. Achter ons en voor ons en straks ook links en rechts komen diverse beroepsvaarders onze kant op. Willen ze allemaal kennismaken met ons?
Op de kruising gaan we stuurboord uit, de Nieuwe Maas op en worden we ingehaald door een zeegaand schip. Die zuigt nogal wat water onder ons vandaan waardoor de Sturdy gaat slingeren.

Een beetje meer kracht op de schroef maakt de vlet weer handelbaar.

Dit vinden we best leuk, mooi en boeiend om hier te mogen varen. Amsterdam en Antwerpen kennen we wel maar hier is alles net even groter, drukker. Het is niet voor niets de grootste haven van de EU! En zo dobberen we voort, kijken onze ogen uit of is het uit onze ogen kijken? Kortom dit had zo moeten zijn!

Schiedam

JH Nieuwe Waterweg
De 2 jachthavens van Schiedam liggen wat verscholen tussen twee haveningangen. Ank heeft gebeld voor een plekje en we weten niet anders dan dat we de Nieuwe Haven hebben gebeld. Op de waterkaart is de toegang niet duidelijk in beeld en het telefoonnummer in de havengids is verkeerd. Niets vermoedend varen we de kom in en de havenmeester staat al te zwaaien. Maar dat is niet de havenmeester van de Nieuwe Haven maar van JH De Nieuwe Waterweg met allemaal nieuwe steigers. Het telefonische verhaal klopt helemaal en het blijkt dat de twee telefoonnummers van beide haven gelijk zijn. En zo hebben we dan toch een aanpassing op ons plannetje.
Vannacht blijven we hier en vanmiddag gaan we de supermarkt blij maken om diverse dingen in te slaan. En dus worden de fietsen van dek gehaald en de bandjes opgepompt. Even later trappen we naar het dorp naar een winkelcentrum. Op de weg terug doen we even een sightseeing toer en ruimen uiteindelijk de hele handel op. Behalve de fietsen. Die leg ik op een soort niemandsland op de steiger tussen 2 jachthavens in. En dat had ik nooit mogen doen want alras komt de havenmeester van de buren mij vertellen dat de fietsen gelijk weg moeten. Ach ach ach, wat heb ik toch een moeite met dat ‘moeten’. En dus liggen de fietsen er nog een tijdje want ik neem eerst een lekker biertje.

Morgen

Morgen komen er twee dekzwabbers aan boord om een stukje mee te varen naar Delft en Leiden. Ze moeten wel op tijd zijn want ze mogen de boot nog schoonmaken.

 

Dit blog  wordt samengesteld door Ron & Ank Tol, de eigenaren van de Silver Lining. Het blog mag je zo nu en dan lezen met een korrel zout en gebruikt voorvallen rondom de Silver Lining. De tekst wordt op persoonlijke titel gepubliceerd en kan dus afwijken van de mening van alle anderen. Als je wilt reageren vinden we dat leuk via Silver-Lining@ziggo.nl. Als je onze tekst wilt kopiëren dan willen we dat graag even weten. Op jouw verzoek kunnen we ook een presentatie verzorgen; voor je clubleden op een koude winteravond bijvoorbeeld.
Wij varen een Linssen Classic Sturdy 35 AC uit 1991. Een dijk van een boot!