Yeah…hier zitten jullie op te wachten!

Dinsdag 6-5-14, dag 3. Hattem – Hoogeveen

Oh jee vroeg er uit (9 uur) Ik hoorde de buurman uit Almere Haven van de 10 meter Doerak al knutselen. Zij vertrekken vandaag naar Kampen. Het weer is somber en we maken kans op regen. En dus staan we in onze slechtweer kledij aan dek te sturen. Net voor we willen vertrekken wordt de eerste ooievaar door ons gespot. Ondertussen hebben we circa 100 liter water bijgetankt en kunnen we weg.
Dat gaat goed maar verdient niet echt een prijs. Op weg naar Zwolle, naar de Spooldersluis met een verval van ca. 0,50 cm. Stelt niet zoveel voor dus. Dan door Zwolle naar Hasselt en Zwartsluis. Daar zwaaien we af naar Meppel en de Hoogeveensche vaart om uiteindelijk in Hoogeveen te komen.
Maar voordat dat kon moet eerst de brug Staphorster Gouwe Stouwe bedient worden. Er lag al een Duits schip dus we namen aan dat die zich gemeld had. Maar nee. Zodra wij ons melden wordt de brug bedient en kunnen we verder.  De Duitser zet er flink gang in en wij volgen. Telkens als ik wat dichterbij kom geeft hij gas. Op naar de Rogatsluis, 1,30 m omhoog. De boot voor ons stuntelt. Daarna weer volop het gas erop naar de Ossensluis waar hij dwars gaat liggen. OK kan gebeuren. Op naar de laatste sluis van vandaag. Daar stopt de beste man halverwege en wij kunnen er nog net achter. Ook hier een stuntel van jewelste maar we gaan toch 6,30 m omhoog.
Kunstwerken bij Hoogeveen
Ondertussen Datema Amsterdam aan de lijn gehad, zij hebben onze kaart binnen en die wordt nu naar de sluiswachter gestuurd. Met een beetje mazzel hebben we die morgen en zien we wel weer.
Rozig van al het varen gaat Ank een smakelijke hap bereiden en neem ik straks een whisky, ik denk Ank ook wel.
Dank je wel Joop en Marja van Datema Amsterdam voor de service!

7 mei, dag 4

Avond valt bij Hoogeveen
Vannacht veel regen gehad, ook de wind stond pal achterop. Rond 2:00 uur leek het wel een zondvloed en ben ik mijn warme bedje uitgegaan om even een rondje te maken. Niks aan de hand alleen koud en nat. ’s Morgens uitslapen tot een uur of 10 en een blik naar buiten vertelt dat het weer niet veel goeds voorspelt, de frisse wind helpt de regen daarbij om de temperatuur tot maximaal 15 graden te laten stijgen. Nu maar hopen dat de Drentsche postbode snel komt zodat we nog een stuk kunnen varen.
En dus zullen we nog wat geduld moeten hebben. Ik maak het dek schoon, voer een paar controles uit, stel een kastdeurtje wat vriendelijker af, zet nog even de tafel vast en het is lunchtijd. Ank en ik besluiten om even een stukje te gaan lopen en komen na 2 kilometer een winkelcentrum tegen met een Blokker en AH en besluiten om wat kleine dingen mee te nemen. Bij Blokker schenkkurken voor de nodige flessen en bij AH verse asperges. Nooit weg.
is het geen mooie kurk?
Ondertussen nog even bij Datema gemeld dat wij niets ontvangen hebben. Joop belt terug met de mededeling dat de naam op het adres onbekend was en dus teruggestuurd ging worden.
Nog even de dieptemeter kalibreren in de software dan zal deze ook de juiste waarde aangeven in plaats van 30cm teveel.
Dan de route…het blijkt dat we op deze trip te maken krijgen met 45 bruggen en 12 sluizen, een paar daarvan hebben we gehad en dus nog veel te gaan voor we bij Ter Apel zijn. Een wat vervelende bijkomstigheid is dat in de maand mei er op zondag geen sluizen en bruggen bedient worden en dat we die zondag ook een rustdag kunnen krijgen.
Morgen gaan we weer op weg…we zien wel waar we terechtkomen

8-5 dag 5

Onze servicegevoelige sluiswachter!
Het weer is weer niet om over naar huis te schrijven, vannacht regen, overdag regen, temperatuur circa 12 graden en een ZZW wind van 15 km. Dat is minder fraai. Ank gaat de sluis/brugwachters melden dat PostNL zijn werk niet knap gedaan heeft. Ook zet zij de beste man even op de plaat. Dan smeren we hem, het is 5 over 9 en de mannen van de sluis openen alle bruggen heel vlotjes. We kunnen bijna gewoon doorvaren. Perfect. Na de sluis in Noordsterschutsluis krijgen we een Nederlands schip achter ons aan dat lekker loopt te klungelen. Tot 12 uur varen we door want dan gaat Drenthe op slot en kan de vijand komen. Een aardige blonde dame van het typ ‘als mijn haar maar goed zit’ met stormparaplu bedient de bruggen nog even wat langer zodat we bij de Klenckebrug kunnen aanmeren en even snel wat kunnen happen in warme broodjes met kaas en ei.
Daar hebben we het Duitse schip weer voor ons, maar zo slim als wij zijn vertrekken we net even eerder.
Noordseschutsluis

Wij gaan aan kop van het konvooi van 3 boten. Wat er achter ons gebeurt hoort niet bij ons, toch? Rond 1 uur draaien de bruggen weer en gaan we door. We komen echter niet verder dan Erica. De brug kan niet open omdat de slagbomen de boel ontregelen. De man van de provincie is er snel bij maar kan het niet oplossen. Het is een thermische veiligheid die de slagbomen nu niet bedienen. We blijven vannacht wel hier. De Nederlanders ook en de Duitsers waren al wat eerder naar Coevorden afgezwaaid.

Morgen maar zien of de brug gerepareerd is en dan zien we wel weer.

9-5 Erica – Haren

Koppelsluis Veenvaart
Tjonge tjonge tjonge wat is het toch een takkeweer.  Alhoewel het nu even droog is staat er al een stevig bries van 20 km en meer, de regenkans is groot en de temperatuur zal niet veel meer worden als 13 graden. Dus eerst maar koffie en 9 uur voor de brug en de camera liggen en aanmelden. Even kijken of alles nu werkt. Jawel de brug gaat omhoog wen stomen op naar Klazienaveen, de Oranjesluis. En jawel het regent weer. Gelukkig staat de kap er nog op al moet ie er straks af.
Na de Oranjesluis stuurboord uit de Veenvaart op die weer veel herinneringen aan vorig jaar oproept. Eerst de spaarsluis en dan de koppelsluis die ons 5 meter laat zakken. De regen houdt niet op en de wind neemt alleen maar toe. Het gaat
Veenmuseum Bargercompascuum. Doen!

lekker. We komen langs het Veenpark dat nu erg stil is maar toch wel leuk is, ook met kids. Op naar de Sint Jozefbrug die vorig jaar een beetje traag bedient werd maar nu al open staat. De kap is naar beneden en er is zelfs een mager zonnetje te bespeuren. Maar dat was even te vroeg want het gaat het hard regenen. Toch de kap omhoog en we zien wel. Weer wat verderop moet de kap bij de hefbrug er toch echt af en uiteraard het regent. Na de brug maar weer snel omhoog. De sluismeesters zijn extra beh

Slecht weer op het kanaal

ulpzaam en doen in hun lunchtijd nog 2 extra openingen. Rond 1 uur varen we Emmercompascuum binnen. Met alle respect, niet echt een plek om je te vestigen. Op naar Ter Apel, we zijn nog vroeg en we beginnen te denken dat we toch doorstomen naar Haren. Zo gedacht zo gedaan maar onderweg op het kanaal krijgen we een wind van meer dan 30 km dwars op de boot en uiteraard net als je aan hoger wal wilt aanleggen. Na Schleuse 3 wordt het nog wat erger. Het wordt pikdonker, de wind trekt aan en we varen onder water verder. Als het dan toch wat minder wordt met de regen ligt de boot bezaaid met bladeren en andere troep die we wel kwijt willen, maar niet nu want het regent.

De sluis- annex brugwachter in Haren doet goed werk. Telkens als we aankomen ligt de sluis klaar of wordt de brug al bedient. Voor zijn diensten wordt € 5,00 gevraagd maar dat is het wel waard. Nog even een stukje Dortmund-Ems-Kanal (DEK) en we kunnen vastmaken in de haven en de boot spoelen.
Morgen blijven we hier en we zien wel wat we gaan doen.

10 mei, rustdag, dag 7

Fuut met prooi
Rustdag…nou ja… Wel lekker wat langer op bed geweest en uiteraard de onmisbare koffie gedronken. Omdat de Duitse winkels soms op zaterdag eerder dicht gaan toch eerst naar het dorp. Regenkleding aan want hier is het herfst. Het centrum is hier zo’n 800 meter vandaan en dus goed te belopen. Rugzakjes mee en gaan. Onze eerste stop is de warme bakker waar we een paar broodjes kopen, dan door naar de Expert Bomedia winkel om het internet-tegoed te updaten. Dat gaat wat stroefjes en pas als ik vertel dat zij het vorig jaar wel gedaan hebben kwam er enige beweging. Dan op weg naar de Lidl voor enkele aanvullingen en slippers kopen bij een K+K –winkel. Voor nog geen € 20,- heeft Ank badslippers en ik nieuwe bootklompen.
Terug via het scheepvaartmuseum met een aantal foto’s en snel weer terug naar  de boot om de kachel op te stoken.

11 mei, dag 8

Sluis Hüntel
Het lijkt eentonig te worden. Het heeft de hele nacht geregend en het is gewoon koud. Het regent nog steeds en ik wacht dat de mensen achter ons vertrekken. Dan kan ik daar even liggen om het elastiek van de bijboot te repareren zodat het dekzeiltje er weer knap op ligt. Ook het zakkie vuilnis moet nog even gedropt worden zodat we kwart voor 10 kunnen vertrekken. Op zondag worden de eerste 3 sluizen slechts tot 2 uur bediend. Daarna is het Feierabend voor de mannen. Omdat we een vrachtschip uit Groningen – de Marja – voor ons hebben worden de sluizen Hüntel, Meppen en Varloh vlotjes bediend maar in de regen duurt alles te lang. Maar toch zijn we weer 14,10 meter tegen de berg opgeklommen.
Rond half 4 bereiken we jachthaven Ems-Lingen. Een eenvoudige haven maar wat ze hebben werkt prima. En natuurlijk, het was even droog, behalve als we aanleggen. Morgen op weg naar het Mittellandkanal en dat is een stuk water van 325 km met slechts een paar sluizen. Dan gaan we lekker binnen sturen.

12 mei, dag 9

De schepen zijn op maat gemaakt
We tappen water op de verjaardag van mijn vader en Jany van de Langedijkers Gefeliciteerd! En kijken of we de ruitenwisser kunnen maken en dat lukt maar een beetje. Met een beetje olie lijkt ie weer te komen maar het is even afwachten. Ook tappen we nog de achtertank met drinkwater vol zodat we weer voldoende bij ons hebben. We vertrekken een beetje aan de late kant (11:00 uur) dus dat gaan we straks wel merken. Ook laten we behalve de sleutel ook de Linssen folders achter en de visitekaartjes van Bruynzeel en Silver Lining.
Vandaag 6 sluizen, met elk een verval van 3,60 en een beetje meer. Altijd wel handig dat als je Bergfahrt bent dat je dan ook weet dat je omhoog geschut wordt, vandaag zal dat circa 28,70 m zijn. We verzeilen bij de 3esluis achter een tankschip uit Duisburg. Dat past maar net onder de vaste bruggen en in de sluizen op het DEK. De in – en uitvaart van

de sluis gaat dan tergend langzaam en inhalen heeft geen enkele zin. Bij sluis Venhaus breekt de hemel open, nee nee geen zon maar bakken met water en een stevige wind. Dus lekker zitten, mutsie op, en er bij blijven. Bij de volgende sluis mogen we een half uur dobberen, weliswaar in een zwak zonnetje en weinig wind en dus tijd om alle takken en blaadjes te verwijderen. De Silver Lining ziet er niet uit met alle bruine en zwarte strepen en druppels en nog afgezien van de vliegen.

Op naar het Mittellandkanal (MLK). Daar gaan we in een zijkanaal liggen. Daar lig je beschut van alles en kunnen we weer even bij tanken. Vorig jaar zijn w hier ook geweest en het goed bevallen. Onze douche wordt nu drooghok en de kachel gaat aan. Morgen naar Osnabrück, leuke haven, tanken met de slang, en adviezen over onze voorgenomen route. Bovendien wasmachine en droger aanwezig.

13-5 Van Hörstel naar Hollage (Osnabrück)

Rond 10 uur starten we de motor. Het begint vandaag met rustig weer en we hebben vannacht ook geen regen gehoord. Vanmorgen kwam de WSP (WasserSchützPolizei) nog even langs maar daar blijft het bij. Even een rondje gemaakt ter controle of alles goed zit en dan starten we om 10 uur de motor. Op weg naar Osnabrück, of preciezer Hollage.
Daar kunnen we een wasje draaien en drogen en tanken. In allerlei lectuur lees ik vaak dat het MLK druk is met vrachtvaart. Wij kunnen dat niet beamen omdat we veelal alleen varen en bijna geen schip tegenkomen. Onze eerste schepen zien we na 1 uur en een kwartier varen op het MLK. En meteen 2 schepen. Eén komt uit Stettin (Polen) en de ander uit Basel. Dan de tweede ontmoeting een kwartier later. Er komen 2 schepen tegemoet, 1 volgeladen en 1 leeg die elkaar voorbij lopen. Wij gaan aan de kant zodat het lege schip uit Köln ruimte heeft om de Hollander uit Werkendam voorbij te lopen. Pas veel later zien we weer een schip. Dit is echt Selfie-varen!
We komen in de buurt van het Teutoburgerwald  en het Wiehengebirge met verschillende natuurparken. Vanaf nu gaat het landschap wat meer glooien.
Beloofd weinig
In Hollage leggen we aan bij de Osnabrücker Motor Yacht Club. Prima haven in het Stichkanal. Hier kun je wassen en drogen en ook diesel tanken (ca. € 0,25 duurder als langs de weg). Wij slaan 175 liter in. Het dorp Hollage ligt op 2 km afstand en heeft een bank en supermarkt. Even een terrasje pikken is er niet bij.
Morgen weer een stukje varen, vandaag hebben we 30 km afgelegd. Niet veel maar genoeg.

14-5 Hollage – Bad Essen

Silver Lining op het MLK
Ondanks dat we gisteren niet zo laat naar bed gingen werden we iets later wakker. Niks voor ons maar het was wel 1 uur. De halve dag voorbij. Jammer maar wel erg lekker. En dus schrikken we ons rot en zetten de vaart er in. Om kwart over 1 steken we van wal en varen we weer richting het MLK. Dat is 6 km. Ondertussen rommelt Ank nog wat beneden in de boot. Vandaag wel regen en soms wat zon. Ook vannacht heeft het lekker geplensd. We hopen dat het boven Kassel en Praag flink gehoosd heeft want de waterstanden in die regenrivieren baart ons zorgen. Als daar geen verandering in komt dan gaat ons plannetje even aangepast worden.
Aan de kant verschillende varkensfokkers die een onaangename lucht voor deze stadsmensen verspreiden. Het Wiehengebirge blijft ons aan stuurboord volgen en zo hier en daar komen we de eerste vakwerkhuizen en wijngaarden tegen.
Bij het kuuroord Bad Essen pakken we bij KM 61,5 een gratis ligplek aan het MLK, dicht bij de Aldi en de Lidl. De zon schijnt nu wat meer en de temperatuur en barometer lopen op. Niks mis mee. Het vrachtverkeer ligt nu te pitten en dus is het MLK stil en liggen we heerlijk te dobberen aan lange lijnen aan een damwand.
Morgen naar Minden, daar de JH in en hopen dat ze daar goede info hebben over de actuele waterstanden. Hopen dat we ver de Ober-Weser kunnen bevaren zonder dat we schade oplopen. Normaal staat hier 1,50 tot 1,80 m water, wij willen 1,20 minimaal anders haken we nu even af.

15 mei – Bad Essen – Minden

JH Mindener Yacht Club
Als iemand wat zon over heeft dan gaarne hier inleveren! Het zit nog niet mee. Het is zo’n  10 graden met een kleine NW wind. Beetje nevelig en tegen het Wiehengebirge zien we de laaghangende bewolking blijven steken. Beetje jammer, het kan nu geen kant op en dus valt er zo nu en dan een beetje regen dan wel je komt een natte wolk tegen.
Vandaag is het iets drukker op het kanaal. Ik denk dat we wel 10 schepen gezien hebben. Het MLK voert je nu langs vogelbeschermingsgebieden. Zo hier en daar zie je ook genummerde vogelhuisjes hangen en plaatsen waar ze kunt spotten. We zien een grote ooievaar, kraaien en andere vliegende voorwerpen. Te ver weg voor een foto zien we een roofvogel, waarschijnlijk een visarend.
Ook hebben we één kapotte fender / stootwil opgelopen, die kunnen we straks weggooien. Na 36 km en 3 ½  uur varen bereiken we de Mindener Yacht Club. Een vriendelijk onthaal een prima ligplek met uitzicht op het MLK. In deze JH kun je tanken mits je meer dan 300 liter afneemt en een kleine tegenvaller.

 

De Ober-Weser is nauwelijks bevaarbaar. Kassel en andere plaatsen zijn onbereikbaar. Porta Westfalica is wel bereikbaar maar verder niet. We gaan plan B doen.