Zweden ten noorden van de Peene

Jullie hebben zitten smachten op ons volgende blog. Helaas heeft de Fifa besloten om afgelopen weekend alle bandbreedte van internet op te eisen. En daar zaten wij als arme bootjesreizigers zonder contact met jullie. Vandaar deze keer wat extra. Veel plezier!

8-7 Anklam – Loitz

Autobahn brucke Jarmen
De brug bij Anklam is een spoorwegbrug en wordt op vaste tijden bediend. Wij zorgen dat we krap voor openingstijd klaar liggen en jawelleke de spoorbrug gaat keurig op tijd open voor ons. Op weg naar Loitz waar een knappe haven schijnt te zijn. Onderweg zien we 2 plekken die als WWRP bekend zijn bij de Gelbe Welle, namelijk Alt en Sophienhof. Deze zien er keurig uit en wij zouden er makkelijk kunnen liggen. Beide havens zijn leeg en je ligt langs een steiger. Al met al zijn we al een tijdje onderweg en nog niemand tegen gekomen. Alleen de natuur die ons omringd met geluiden en het monotone gebrom van Mr. Volvo. Dan komt Loitz in zicht, aan de buitenzijde kades met zo nu en dan een paal.
Roofvogels bij de vleet

Als je er tussen past kun je goed liggen; zo niet dan is het weer de trukendoos openmaken. In de haven zelf zijn ruime boxen en een steiger. De steiger schijnt voor kleine boten te zijn (staat nergens aangeschreven) en de boxen voor grotere schepen. Net als we aan de steiger liggen komt cowboy Jimmy vertellen dat dat niet is toegestaan. Deze cowboy zat net op het terras alles gade te slaan. Of wij maar in een box willen. Ik vertel dat we dat nu juist niet willen wegens een hoge afstap, maar Jimmy wil er niks van weten. Dus wij gaan weg en leggen buiten vast. Daar liggen we ook goed. Nog even het dorp in maar behalve een Edeka supermarkt en een kerk is er weinig te beleven.

Mooi weer komt er aan

’s Avonds komt mevrouw de havenmeester. Eerst excuses aanbieden en dan afrekenen. € 8,00 mogen we betalen voor 3 boldertjes. Eigenlijk een mooie prijs voor een haven die veel mogelijkheden biedt en de havenmeesteres is veel aardiger dan de cowboy. De brug heeft wat vervelende openingstijden. 7:20, 11:00, 15:30 en 20:00 uur. Wel iets om even te onthouden. Na 18:30 uur wordt het pikkedonker en barst het onweer los met flinke schichten. Alle negatieve energie die is opgebouwd kan weer even wegspoelen.

9-7 Loitz – Aalbude

Demmin

En dus liggen we om 11 uur voor de brug die prompt bedient wordt. Er staat een stevige wind en de Sturdy wil alle kanten op behalve die wij willen. Het lijkt wel een steigerend paard van een bekend rood automerk. Stroomafwaarts mag eerst en natuurlijk ligt er een bootje klaar. Dus nog even steigeren. En dan gaan wij. Een kwartier varen vanaf de brug is een aanlegplek voor als je te vroeg bent voor de brug bij Loitz. Stroomafwaarts zijn er bij deze brug nl. geen voorzieningen om een lijntje te leggen met de wal. Bij Demmin wordt een nieuwe JH gebouwd waar we eerst aanleggen. Maar Ank wil liever aan het bolwerk / kade van Demmin. Dat is toegestaan mits je het vrachtverkeer niet in de weg zit. Het is wel een lastige kade om aan te leggen. Stukken damwand aangevuld met hier en daar schuine stroken kunststof die 20 cm uitsteken met bolders voor de vrachtvaart. Maar het

Zonsondergang in Aalbude

kan en bevalt mij niet en dus als de brug opengaat gaan wij ook en gaan daarna bakboord uit de WWRP Demmin in.  Allemaal boxjes, zonder vingersteigers. Ik ben klaar, we gaan door voor de herkansing. We gaan de Peene verder op. LP Trittelwitz is ongeschikt. De JH voor Aalbude is ongeschikt. Nog even en we moeten ankeren op de Kummerower See, maar met harde wind (tot 6-8) en onweer in het vooruitzicht wil ik dat niet. Vlak voor de See heb je restaurant Aalbude met enige plekken en aan de overkant WWRP Aalbude. Een prima stek. De pontbaas is ook havenmeester, campingbeheerder, groenvoorziener en waarschijnlijk nog meer. We liggen daar goed en laten ons ’s avonds overzetten naar het restaurant om te eten. Niks mis mee, € 46,00 hoofdgerecht, nagerecht en drankjes. Dan weer terug op de boot gaan onze witte zonnepanelen eraf en zit ik dit epistel te tikken

10-7 Aalbude – Malchin

Dit zijn bergen in het Peene gebied
8 uur al weer eruit en ik wilde er graag 10 uur van maken. Jammer. Naast de boot zwemmen talrijke visjes die zo de bakpan in kunnen. Vandaag weinig varen. Zo’n anderhalf uur en dan zijn we aan het einde wat voor ons haalbaar is. Daarna wordt het ondiep tot ca. 0,30 cm en alsof dat niet genoeg is vormen enige bruggen van 2 meter doorvaarthoogte wel een beletsel. Dus Malchin en daar de haven zo dicht mogelijk bij het centrum. We steken we de Kummerower See op waar het al aardig waait. We hebben wind mee maar de eerste witte kopjes staan al naast ons. We varen in de betonde vaargeul naar het midden van de plas. Buiten de geul staan veel visnetten en is het ondiep. Dan wordt het roer om gegooid naar stuurboord om de rode boeienlijn te volgen.

Peene Doorkijkje

De dieptes lopen nu op tot ca. 25 meter. Dit meer wordt gebruikt door zeilers en dat zie je aan alles. Het is ook 10 km lang en we tuffen zo’n uur lang over dit water. Naarmate we vorderen neemt de golfhoogte wel toe  tot 50 cm. We zouden er onder de indruk van raken  ware het niet dat we de West-Peene / Peene Kanal opgaan. Behalve dat de Peene ondieper wordt , wordt die ook een stuk smaller. Zeker als je op een 10 meter breed vaarwater een speedboot in plané tegenkomt. We komen aan in WWRP Malchin, varen wat te ver door om te draaien om te merken dat daar geen water staat. En dus wat moeizaam achteruit maar dat gaat best lekker. Uiteindelijk liggen we op een plek waar we morgenochtend weg moeten omdat er een Hollandse Dämpfer moet liggen.

Malchin – Steintor

Het zal wel en wij zien wel. Malchin in om boodschappen te doen. De Netto is op 200m afstand en het plaatsje heb je in een uur bekeken. Terug aan boord een borrel en de Cobb aan het werk gezet voor ons avondmaal. Goed plan! Ondertussen waait het behoorlijk, na de maaltijd aan dek duiken we naar binnen. Resumé; de Peene als vaarwater is absoluut een ervaring om niet te vergeten. Zeker ook de route er naartoe is niet verkeerd. De natuur is overweldigend, met een beetje mazzel zie je in de schemering Justin Biber langskomen en anders wel de bomen waar hij aan geknaagd heeft. Voor vogelliefhebbers een eldorado. Vrijwel de hele westzijde van de Peene is een natuurgebied. Goed om te varen maar ook om te fietsen. Kortom doen! De ligplaatsen zijn voldoende uitgerust maar zijn nog niet op peil van NL. Even wennen maar het lukt altijd. De mensen zijn wat stugger en het duurt even voordat ze aardig worden (vinden wij). Maar waar vindt je een JH van 5 en 6 euro per nacht.  Morgen gaan we weer terug en dan op naar de Mecklenburger Seenplatte.

11-7 Malchin – WWRP Sophienhof

Peene op weg naar Sophienhof

De buurman achter ons geeft ons een zetje zodat we voldoende vrij kunnen komen van zijn boot om achteruit het smalle kanaal uit te varen. Er staat een behoorlijke wind precies aan bakboordzijde en dan heeft ons bootje het toch wat moeilijk om achteruit goed te manoeuvreren. Alle gaat weer goed en  om kwart over 9 varen we Malchin uit. De stank van de suikerfabriek achter ons latende. Op de Kummerower See hebben we windkracht 4 á 5 op de kop. Dat duurt een uurtje maar neemt wel wat af mede omdat je in de beschutting komt. We draaien de Peene weer op bij Aalbude en krijgen tegenliggers. Het landschap is hier wat vlakker en met meer

Peene = Rust

weidegrond zodat we vooral in de wind staan te sturen. Af en toe een berg van wel 20 tot 30 meter hoog. Volgens ons noemen ze elke oneffenheid hier een berg. Dan de eerste brug, 25 minuten wachttijd. Wij wisten dat dus leggen even aan bij LP Zweilow, mooie plek en slechts een kwartier van de brug waar je nu met een flinke wind rondjes kan draaien omdat je nergens je boot kan vastmaken. Ondertussen komt er wel een kijkdoosboot langs waar we later last van hebben. Hij ligt nl. op de plek die ik voor ons gereserveerd had. Dus weer 4 km terug naar WWRP Sophienhof waar we voor € 5,00 kunnen liggen. Helemaal privé hebben wij de toiletten, picknickplaats, BBQ-plek en de natuur. Wat wil een bootjesvaarder nog meer.

12-7 Sophienhof – Anklam

Silver Lining in Anklam

Laat wakker, komt vast door het onweer van vannacht en de regen. De regen blijft tot in de middag aanhouden en we gaan lekker comfortabel binnensturen. We gaan vandaag naar Anklam, daar een de kade voor de spoorwegbrug liggen. Dicht bij het centrum en vanavond rustig. Morgen rond 8:00 draait de brug en gaan we naar Polen. Een lange tocht met deze keer minder zon en meer wind in het vooruitzicht.

Anklam – Fontijn bij raadhuid

Over het Stettiner Haff zullen wel leuke golfjes ontstaan. Maar wellicht valt alles wel mee. Ook hebben we een sleutel in onze zak van één of andere JH. We weten niet meer van welke maar gaan nog even de YC Anklam vragen. Ondertussen hebben we er meer als 2000 km opzitten en we benne op de helft…. En wie wist er nu eigenlijk dat de noordkant van de Peene ooit Deens en Zweeds geweest zijn en dat die 3  (Pommertjes, Zweedjes en Deentjes) elkaar niet aardig vonden.