23-8 Swinoujscie – Peenemünde

Van Zwijnenmond naar Wortelmond. Die jongens weten hier wel leuke namen te verzinnen. We leggen aan bij de Segelverein Peenemünde en stappen langs de kaai noordwaarts. Er ligt een wrak van een Russische onderzeeër die straks weer onder water verdwijnt. Die dobber is thans een museum en je kunt er dus nog steeds in. Wij doen dat niet, wij stappen ferm door. Aan de overkant ligt een museumboot, een kleine Russische en daarna DDR-raketwerper uit de ‘80er jaren. Die bekijken we wel. Best grappig om zo eens binnen te kijken. Op de heenweg passeerden we al een oude fabriek en daar lopen ook toeristen. Die willen we ook wel eens wat naderbij begluren. Dus lopen we om dat terrein heen, blijkt dat dit een museum is over de uitvindingen van ene meneer Braun. Hier werden de V1 en V2 raketten gebouwd en afgevuurd op onder andere Londen. Na een flink bombardement is de productie overgebracht naar een ondergronds terrein in de buurt van Berlijn en werd er alleen maar afgevuurd. Uiteraard werd er dankbaar gebruik gemaakt van de mensen in de omliggende concentratiekampen maar ook van de kennis van die heer Braun. Hij en een aantal medewerkers zijn in Amerika met open armen ontvangen.

24-8 Peenemünde – Greifswald

We zoeken de zee weer op en verlaten Wortelmond. Ons doel voor vandaag is Greifswald. Het is wel behoorlijk winderig maar aangezien we enigszins beschut dobberen moet het wel gaan. Eenmaal in Wiek moeten we even op de brugopening wachten. Die draait elk heel uur en meestal 5 minuten te laat. Wat naar buiten gaat heeft voorrang. Dan zit je op de Rijck en bereik je na een paar kilometer de stad Greifswald met een Marina naast de Hanse zeildoppenfabriek. Die zien er best knap uit dat wel maar al dat werk om ergens te komen…pfft. Ons niet gezien. Wij pakken een sleutel om Mr. Volvo te porren en sturen Silver, als ie niet eigenwijs is, de juiste kant op. Greifswald is best een leuke stad om eens te bezoeken en in de Marina heb je een goed werkend wifi-signaal. Onze dag kan niet meer stuk!

25-8 Greifswald – Stralsund

Maar we willen verder en verlaten Greifswald. Om 9 uur draait de brug en dus om 9:05 gaat ie open. Het wordt wat drukker op het water, overwegend boten met een lange paal en wat lappen. Nederlanders kom je niet veel tegen en zeker geen motorboten. Maar goed eenmaal bij het Strelasund is Stralsund in zicht. De haven ziet er leuk uit en heeft een vriendelijke havenmeester. We kuieren wat door de stad wat wij je zeker aanraden. Jammer dat het stadhuis in de steigers staat maar onderhoud moet ook gebeuren nietwaar. Dan maar een aanmeerborrel op de Markt. Weer terug op de boot en verzonken in een mooi verhaal hoor ik een plons. Ik naar buiten en ja hoor, mijn buurman is overboord gekukeld. Even een helpende hand is wel gewenst en al snel staat ie druipend op de steiger. Zo maak je nog eens wat mee op een dag.

26-8 Stralsund – Warnemünde

Vandaag een lange tocht. Niet geheel onze manier van varen maar er zit geen haven aan de Oostzee tussen Stralsund en Warnemünde. Alleen de noodhaven Darßer Ort kun je nog overwegen. Eerst de Bock ronden en dan weer verder. Het weer gaat net. Dankzij de golfrichting is het goed te doen maar een lange zit. Uiteindelijk staat er bijna 100 km op de teller en dat is niet de snelheid. Ruim 9 uur gevaren en dus zo slecht nog niet. In Warnemünde willen we in de Alte Hafen echter de twee ligplekken zijn al bezet. Daarnaast is ook een haven en die heeft een stuk of 5 gasten plekken, allemaal vol. Dan maar naar de Marina Hohe Düne. Een hotelcomplex met alles erop en eraan. We tikken € 22,00 af, duur maar in vergelijking met de IJsselmeerhavens niet zo gek.

27-8 Warnemünde

Wel leuk is de zeehondenopvang. Daar kijken we op uit en horen die honden blaffen. Daar gaan we kennis maken. Gewoon leuk om te zien hoe die dieren misleidt worden met trucjes en omgekocht worden met vis door hun trainers en als de zwakke hondjes weer sterk genoeg zijn mogen ze weer naar Rügen. Goeie zaak! Dan dorp in. Heel gezellig en van alles te koop. Veel volk op de been op deze zonnige doch winderige dag. We stoppen de 100 liter reserve diesel in de tanks en na gedane arbeid mag je een biertje. En dat gaat zeker lukken.

Stralsund

28-8 Warnemünde – Kühlungsborn

We vertrekken met windkracht 0 tot 1 Bft. Later op de dag zal dat wat meer worden. Evengoed staat er een behoorlijke deining dus echt rustig is het nu niet. Het is slechts een goeie 20 km maar het lijkt wel veel langer. Eenmaal in de haven, die er prima uit ziet, keert de rust. De wind valt achteraf mee maar is wel gedraaid. Er ligt nog een Linssen 500 uit Duitsland maar die mensen zijn niet aan boord. Toch nog even 240 liter water meenemen anders kunnen we niet afwassen. Kühlungsborn heeft een promenade en stranden en circa 3 km verderop een klein plaatsje. Wij laten dat plaatsje voor wat het is en pikken een terrasje, mensen kijken, veel leuker. En morgen? Goed vaarweer dus gaan met die Sturdy. Silver is al op de hoogte en dus zijn alle voorbereidingen getroffen. Alleen Mrs. Sanitaria gaat niet lekker, Silver moet haar maar eens even hartelijk toespreken.

29-8 Kühlungsborn – Hansestadt Wismar

Kwart voor negen gooien we los, Mrs. Sanitaria is weer opgeknapt en Mr. & Mrs. Volvo hebben alle checks gedaan. Op het oog een makkelijk tochtje en niet lang. Tot je de kaart echt gaat lezen. Een koers rechttoe rechtaan zit er niet in. Het weer is prima voor ons, de tent staat geheel open en het zal volgens het weerbericht 26 graden worden. Dat is even wennen. Dan kom je in een baai voor Wismar en dat is daar ondiep en er liggen grote stenen. Unrein noemen ze dat. Nou je kunt het ook opruimen denk ik dan. Natuurlijk gaan we Wismar bekijken en nemen kennis van de Zweedse geschiedenis aldaar. Bij de ingang vanaf het water staan al twee palen met Zweedse koppen. Ooit kozen de bewoners ervoor om bij Zweden te worden ingelijfd en dat is lange tijd zo gebleven. Door Wismar staan nog enkele belangrijke gebouwen en kerken uit het Zweeds koninkrijk. Zeker leuk om eens te begluren. En niet onbelangrijk, er is een brouwerij. Tja, het is opeens tijd om te proeven en drie flesjes meenemen aan boord. Morgen gaan we de zee achter ons laten en luiden we de thuisreis in. Het plan is om via de Rijn Nederland in te varen maar die beslissing nemen we ergens op het Mittellandkanal En daar zijn we nog net niet.

30-8 Hansestadt Wismar – Lübeck

Alweer Lübeck. Maar dit keer even anders. Vanuit Wismar koersen we via de boeien en de lichten naar open zee. Er staat een briesje die later zal aantrekken en voor die tijd willen we in Travemünde zijn. Met dit tochtje hebben we de Lübecker Bucht aan alle kanten gezien. Jammer dat er wat nevel op komt zetten waardoor je de wallekant en de steden niet kunt zien. Maar Silver weet de weg en wat uren later doemt het hotel in Travemünde zo nu en dan op. Dan nog wel even een vissersboot ontwijken die opeens gas geeft en zijn netten uit zet. Maar dat avontuur loopt ook weer goed af. Deze keer niet naar de Hansahafen maar naar Marina Puppenbrücke. Tegen de Altstadt aan, gratis en geen voorzieningen. Prima plek voor een nachtje. Nog even naar de Edeka voor de broodnodige voorraden. Er zijn weer/nog asperges en die hebben we al een tijdje niet gehad, dat gaat ‘m worden.

31-8 Lübeck – Grambek

We groeten de Puppen op de Brücke, Silver vertrekt, niet zo vroeg maar gewoon op tijd. Door de Stadtgraben naar het Elbe-Lübeck-Kanal met een aantal sluizen. Een leuke tocht maar bij de eerste sluis hebben we een halfuur wachttijd minimaal. De aanlegsteiger ligt achter een stel meerpalen voor de beroepsknapen. Precies bij de ingang ligt al iemand te wachten en is niet van plan om op te schuiven. Het lijkt wel of die kleinere bootjes altijd drie ligplekken in willen nemen. Het enige waar die schipper zich druk over maakt is of Silver niet door hem heen vaart. Daarna staan alle 4 volgende sluizen op ons te wachten. Na een tocht van 35 km meren we af bij Grambek, natuurlijk kent iedereen deze stad. Actief in de padden en bierfeesten. Vroeger was daar een loskade, met een houten Spundwand. Silver heeft deze plek uitgekozen om de nacht door te brengen. Sluizen gaan stoppen dus geen bootjes meer, licht aan wal is er niet, verkeer is er niet, er is eigenlijk helemaal niks. Alleen onze groep. Kijk dat is ook weleens lekker. Morgen hebben we wat te vieren en te prikken!

1-9 Grambek – Lauenburg

We willen door want we hebben wat te vieren. Dus nog even snel bloedprikken. Ai, daar is de eerste vertraging. De batterijen zijn leeg en het apparaat is te koud en dus weigert di. Batterijen zijn in voorraad en het apparaat ligt lekker achter glas in het zonnetje. Uiteindelijk komt alles goed en gooien we los. Net een meter uit de kant zien we onze afmeerpen nog in de Duitse aardbodem staan. Dus weer even terug, Pennetje eruit en gas geven. Uiteindelijk onderweg naar de eerste sluis van vandaag, Witzeeze. De volgende sluis is Lauenburg, beide sluizen met een verval van 3,30m. Ondanks dat we Bergfahrt zijn daal je in deze afwatering. Nu eerst wandelen en kijken welk restaurant ons aanstaat. De derde is onze keuze maar die is vanaf 5 uur gesloten. Dan maar naar keuze twee, een visrestaurant ‘Zum Alten Schifferhaus’. Terug op de boot nog even wat moed indrinken, omkleden en we zijn er klaar voor. Het koelt lekker af op het terras en we besluiten om de Torte mit Kaffee bij de haven te nuttigen. Maar die is al dicht en hebben we nog tegoed. Morgen een stukje Elbe en dan het Elbe-Seiten-Kanal op.